Da ChatGPT ble allment tilgjengelig i november 2022, ble nesten utrolige mengder med informasjon tilgjengelig for alle. I skolen ble det raskt en diskusjon om hvordan KI kom til å påvirke hvordan vi vurderer elevene våre. Hvordan kan vi vite at det elevene leverer på en prøve eller enn oppgave, faktisk gjenspeiler elevens kompetanse? Det korte svaret er dessverre at det kan vi ikke. Det er tilnærmet umulig, i hvert fall i 2024, å oppdage KI-generert tekst ved hjelp av et plagiatverktøy, fordi KI ikke plagierer allerede utgitt stoff på den “tradisjonelle” måten. Dette utfordrer våre vurderingsmetoder, og presser frem endringer i skolen. For å møte disse utfordringene må skolen og lærerne tilpasse seg. Kanskje kan noe av løsningen ligge i å fokusere mer på den faktiske kompetansen som demonstreres i klasserommet, og reell forståelse. Vurderingsformer med fokus på prosess, kildekritikk og evnen til å bruke KI som et hjelpemiddel, ikke en erstatning for egen tenkning kan også fungere i klasserommet i 2024.
Fusk kommer som oftest an på konteksten oppgaven utføres i. Hvilke rammer er satt for oppgaven? Hvilken avtale for arbeid og læring har lærer og elev inngått? Vi bruker stavekontroll og lar KI lese opp teksten for å lytte gjennom. Vi bruker kalkulator med den største selvfølgelighet. Hvor går grensen for når hjelp med språket eller utregning er «for mye»? Dessuten - hva hvis KI er tatt med i idemyldring, generering av argumenter, gi forslag til søkeord osv.? Det er det viktig å snakke om med elevene.
Som du sikkert allerede har tenkt, er svaret…Tja. Det kommer an på situasjonen. Hvilke rammer har læreren satt for oppgaven eleven arbeider med? Hvilke deler av elevens kompetanse skal vurderes? Noen ganger er det helt innenfor å be KI om å lage en skriveramme for en tekst, eller å finne argumenter og så bearbeide og skrive selve teksten selv, andre ganger er poenget kanskje å selv øve struktur og å finne argumenter for en sak.
Når elever bruker språkmodeller i skolearbeidet, må læreren tilpasse hvordan hen skal vurdere elevenes innsats og forståelse. Det er viktig å se på hele arbeidsprosessen, ikke bare sluttproduktet. Lærere kan for eksempel be elevene dokumentere hvordan de brukte språkmodellen, hvilke spørsmål de stilte, og hvordan de vurderte svarene. En arbeidslogg kan gi innsikt i elevenes evne til å bruke teknologien fornuftig.
Så er spørsmålet - hvordan gjør vi dette i praksis? Utvikling av tydelige vurderingskriterier som inkluderer bruk av språkmodeller, krever nytenking. KI er et element i vurderingen som kanskje ikke ligner på andre hjelpemidler som elevene tradisjonelt har hatt tilgang til. Det er ikke det samme som å kopiere fra Google, her er teksten generert av KI, uten at det går an å finne tilbake til opprinnelsesteksten.
For å kunne lage trygge og tydelige rammer for undervisning og arbeid, er det viktig å tenke gjennom hvordan elever skal arbeide med oppgaver med og uten formell vurdering. For å komme i gang med eget arbeid på dette området kan det være nyttig å se nærmere på denne skalaen, The AI Assessment Scale (AIAS)
Skalaen går fra oppgaver helt uten KI-bruk, til fri bruk av KI.
Her kan du finne Stine Brynhildsens forklaring. av tankegangen bak oversettelsen av rammeverket.
Her kan du laste ned rammeverket på norsk
Introduksjon til kunstig intelligens i skolen
Ressurser og eksempler
Kunstig intelligens i skolen for læreren
Ressurser til lærere
Kunstig intelligens i skolen for eleven
Kommer til samling 2
Kunstig intelligens i skolen og vurdering
Ressurser og eksempler