Vurdering
Ressurser og eksempler
Vurdering
Da ChatGPT ble allment tilgjengelig i november 2022, ble nesten utrolige mengder med informasjon tilgjengelig for alle. I skolen ble det raskt en diskusjon om hvordan KI kom til å påvirke hvordan vi vurderer elevene våre. Hvordan kan vi vite at det elevene leverer på en prøve eller enn oppgave, faktisk gjenspeiler elevens kompetanse? Det korte svaret er dessverre at det kan vi ikke. Det er tilnærmet umulig, i hvert fall i 2024, å oppdage KI-generert tekst ved hjelp av et plagiatverktøy, fordi KI ikke plagierer allerede utgitt stoff på den “tradisjonelle” måten. Dette utfordrer våre vurderingsmetoder, og presser frem endringer i skolen. For å møte disse utfordringene må skolen og lærerne tilpasse seg. Kanskje kan noe av løsningen ligge i å fokusere mer på den faktiske kompetansen som demonstreres i klasserommet, og reell forståelse. Vurderingsformer med fokus på prosess, kildekritikk og evnen til å bruke KI som et hjelpemiddel, ikke en erstatning for egen tenkning kan også fungere i klasserommet i 2024.
Når er elevenes bruk av KI fusk?
Fusk kommer som oftest an på konteksten oppgaven utføres i. Hvilke rammer er satt for oppgaven? Hvilken avtale for arbeid og læring har lærer og elev inngått? Vi bruker stavekontroll og lar KI lese opp teksten for å lytte gjennom. Vi bruker kalkulator med den største selvfølgelighet. Hvor går grensen for når hjelp med språket eller utregning er «for mye»? Dessuten - hva hvis KI er tatt med i idemyldring, generering av argumenter, gi forslag til søkeord osv.? Det er det viktig å snakke om med elevene.
Er dette fusk?
- å bruke KI til å forklare et vanskelig begrep
- å bruke KI til å lage en skriveramme for et tema
- å bruke KI til å finne argumenter for/mot et tema
- å bruke KI til å rette staving og grammatikk i en tekst
- å bruke KI i utregningen av et matematikkstykke
- å bruke KI til skrive starten på en fortelling
- å bruke KI til å forbedre flyt og ordvalg i en tekst
- å bruke KI til å analysere en novelle/et dikt/osv.
- å bruke KI til å oppsummere en bok eleven har/ikke har lest selv
- å bruke KI til å gi oversikt over et tema eller en problemstilling
Som du sikkert allerede har tenkt, er svaret…Tja. Det kommer an på situasjonen. Hvilke rammer har læreren satt for oppgaven eleven arbeider med? Hvilke deler av elevens kompetanse skal vurderes? Noen ganger er det helt innenfor å be KI om å lage en skriveramme for en tekst, eller å finne argumenter og så bearbeide og skrive selve teksten selv, andre ganger er poenget kanskje å selv øve struktur og å finne argumenter for en sak.
Det praktiske: vurdering og KI
Når elever bruker språkmodeller i skolearbeidet, må læreren tilpasse hvordan hen skal vurdere elevenes innsats og forståelse. Det er viktig å se på hele arbeidsprosessen, ikke bare sluttproduktet. Lærere kan for eksempel be elevene dokumentere hvordan de brukte språkmodellen, hvilke spørsmål de stilte, og hvordan de vurderte svarene. En arbeidslogg kan gi innsikt i elevenes evne til å bruke teknologien fornuftig.
Så er spørsmålet - hvordan gjør vi dette i praksis? Utvikling av tydelige vurderingskriterier som inkluderer bruk av språkmodeller, krever nytenking. KI er et element i vurderingen som kanskje ikke ligner på andre hjelpemidler som elevene tradisjonelt har hatt tilgang til. Det er ikke det samme som å kopiere fra Google, her er teksten generert av KI, uten at det går an å finne tilbake til opprinnelsesteksten.
For å kunne lage trygge og tydelige rammer for undervisning og arbeid, er det viktig å tenke gjennom hvordan elever skal arbeide med oppgaver med og uten formell vurdering. For å komme i gang med eget arbeid på dette området kan det være nyttig å se nærmere på denne skalaen, The AI Assessment Scale (AIAS)
Skalaen går fra oppgaver helt uten KI-bruk, til fri bruk av KI.
The AI Assessment Scale
Stine Brynhildsen fra Høyskolen i Østfold har oversatt skalaen og kalt det Rammeverk for vurdering og KI - VuKI
Her kan du finne Stine Brynhildsens forklaring. av tankegangen bak oversettelsen av rammeverket.
Her kan du laste ned rammeverket på norsk
Tenk over:
- Hvordan kan en oppgave som inkluderer bruk av KI i ulike stadier av oppgaven se ut?
- Hvordan kan du lage vurderingskriterier på en oppgave som tar høyde for KI-bruk?
- Skal det alltid være lov å bruke KI? Hvis ikke, hvordan vil du organisere arbeid og oppgaver der KI ikke er inkludert?
- Hvilke kompetanser kan elever utvirke ved å bruke KI på en ansvarlig måte?
- Hva kan være ulempene for elevens læring hvis hen bruker KI ofte?
Bruke KI til vurdering og tilbakemeldinger?
Et spørsmål du som lærer må ta stilling til, er om en lærer bør la KI vurdere elevtekster. Kan KI vurdere og gi tilbakemeldinger på oppgaver på lik linje med en erfaren lærer? Forskning på feltet indikerer at under visse forutsetninger kan tilbakemeldinger generert av KI være hensiktsmessige. En fordel med slike tilbakemeldinger kan være at elever kan få rask tilbakemelding underveis i prosessen om de svarer på oppgaven, om argumenter er relevante, om språket er klart, på staving og grammatikk og så videre. En slik bruk av KI vil også spare tid og arbeid for læreren. En ulempe er at det kan være vanskelig for læreren å bli kjent med elevens skrivekompetanse, som også kan være en viktig indikasjon på elevens forståelse av fagstoffet. Tilbakemelding fra KI kan kanskje sikre en mer konsekvent og objektiv vurdering uten å bli påvirket av subjektive faktorer?
På den andre siden er den subjektive kjennskapen til eleven er en viktig del av utformingen av lærerens tilbakemelding, og det vil være naturlig og selvfølgelig for læreren å tilpasse denne til elevens nivå. Bruker man KI til tilbakemeldinger kan det redusere den personlige kontakten mellom lærer og elev, noe som er viktig for å gi støtte og veiledning. KI ha også ha utfordringer med å forstå kontekst og nyanser i tekster, noe som kan føre til at komplekse aspekter ved elevens arbeid blir oversett. I tillegg kan bruk av KI i tilbakemeldinger kan bli problematisk ut fra personvernhensyn, siden elevers tekster må lastes opp i programmet.
Ressurser og eksempler
Her kan du laste ned forklaringer og eksempler på KI-vurderingsskalaen
Her kan du laste ned et eksempel på prosessorientert skriving fra Osloskolen
Velg et område
Introduksjon til KI
Ressurser og eksempler
Lærerfokus
Ressurser til lærere
Elevfokus
Å undervise elever om KI
Vurdering
Ressurser og eksempler
- vurdering.txt
- Sist endret: 2024/11/21 13:27
- av Haakon Sundbø