SAMR og TPACK

SAMR-modellen beskriver fire nivåer av teknologiintegrert læring; Substitution, Augmentation, Modification og Redefinition. Jo dypere man går ned i modellen, jo mer sofistikert og transformativ kraft har teknologien på læringen. De to første nivåene, Substitution og Augmentation, handler om å digitalisere tradisjonelt undervisningsmateriell. For eksempel ved å legge ut PDF-er og videoinnspilling av forelesning på nett. I de to dypere nivåene, Modification og Redefinition, transformerer teknologien læringen. Elever som deltar i slik undervisning finner nye fremgangsmåter og fordypende bruk av teknologi. De er skapende produsenter av sitt eget arbeid.

De er skapere og utgivere av sitt eget arbeid på tvers av flere former for medier, for eksempel, eller de inviterer fagfolk til å gi tilbakemelding på arbeidsproduktene deres, eller deltar i digitale fora med andre jevnaldrende rundt om i verden.

I SAMR-modellen representerer hver bokstav et steg i teknologi integrering.

  • S står for substitution eller erstatning på norsk. I S bruker man teknologien som en erstatning for analogt utstyr som penn og papir. Teknologien tilfører egentlig ikke noe nytt.
  • I AAugumentation, eller forsterkning, bruker man teknologien som en hjelp i læringen. Man utnytter noen av mulighetene teknologien gir slik at man kan få til noe bedre enn det man fikk uten teknologi.
  • Når man kommer til bokstaven M skjer det en tydelig endring. I M, som står for modification, på norsk modifisering, bruker man teknologien for å redesigne oppgaver. Her oppstår en merkbar endring fra tidligere undervisning uten teknologi.
  • Den siste bokstaven i modellen, R for redefinition, på norsk redefinering. Her tar man i bruk alle mulighetene man har tilgjengelig med teknologi. Man lager oppgaver og løsninger som var helt utenkelige uten teknologien, og undervisningen vil se helt annerledes ut enn hva den gjorde med kun penn og papir.



Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK) er et rammeverk og en modell for å forstå og beskrive de ulike typene kunnskap lærere trenger for å kunne gjennomføre god og effektiv læring i et teknologirikt læringsmiljø.

Hvordan kan man bruke teknologi best mulig til læring i klasserommet? TPACK-modellen synliggjør betydningen av å kunne se ulike komplekse kunnskapsområder i sammenheng for å kunne få til teknologiintegrasjon på en godt egnet måte. De forskjellige kunnskapene må sees i kontekst og i samspill med hverandre.

Du finner mer om TPACK-modellen på http://digitaldidaktikk.no/refleksjon/detalj/tpack-modellen


Velg et område


Kompetansegapet
Hvordan kan vi minske kompetansegapet?


SAMR og TPACK
Mer om SAMR- og TPACK-modellene/rammeverkene


LK20 og fremtidens kompetanser
LK20, dybdelæring, algoritmisk tenkning, fra konsumenter til produsenter


Caser og refleksjon
Fire ulike caser

Hvordan veilede elever i IKT – generelle tips til gjennomføring


Veiledning
Hvordan veilede elever i IKT - NB: Nytt innhold