Case: Liv

Deling av video og bilder i sosiale medier/andre kommunikasjonsmedier

Hvordan håndtere deling av video og bilder i sosiale medier/andre kommunikasjonsmedier.

Hensyn må tas i forhold til:

Lærer “Liv” oppretter en Snapchat-gruppe med klassen hvor elevene og Liv deler notater, og bilder av elever og deltakere fra felttur til Dømmesmoen i naturfag.
  1. Hva i denne situasjonen er et direkte brudd på GDPR-reglene?
  2. Hvilke forslag til endringer vil du gi Liv for å overholde reglene om personvern?
  3. Finnes det et digitalt system (eller en app) som oppfyller lover og regler om personvern, der de som vil ha tilgang kan få det? Hvordan fungerer et slikt system?



Har dere drøftet disse punktene?

  • Er en Snapchat-gruppe egnet for kommunikasjon i skolesammenheng?
  • Har elevene samtykket til å bli tatt bilde av?
  • Har du undervist elvene hvordan et slikt verktøy skal brukes med hensyn på sikker deling av bilder?
  • Inneholder bildene fra feltturen sensitiv informasjon?
  • Har dere tatt hensyn til dataminimering (ikke samle inn informasjon som ikke er relevant)?
  • Hvilke annen alternativ digital løsning har skolen databehandleravtaler med?



Tips til «kjøreregler»

Sikre at skolen har felles rutiner, regler og retningslinjer tilknyttet hvordan du som lærer skal jobbe for å ivareta personvernet. Gjør deg kjent med disse.

Eksempler på dette kan være:

  • Rutiner og instruksjon for hvor og hvordan behandling (lagring og deling) av data skal skje.
  • Retningslinjer for innhenting av samtykke (etablere samtykke-skjema)
  • Metode for vurdering av personvernkonsekvenser.


Innhold om personvern


Lær om personvern
Hvordan ivaretar man personvern for skolen?


Lær om GDPR
Personvernforordningen skjerper kravene for behandling av personopplysninger


Lær om databehandleravtaler
Digitale læremidler og informasjonssikkerhet


Caser
Scenarioer om personvern til diskusjon


Hvordan veilede elever i IKT – generelle tips til gjennomføring


Veiledning
Hvordan veilede elever i IKT

  • ostreagder/liv.txt
  • Sist endret: 2021/10/11 11:52
  • av Gry Jacobsen