Databehandleravtaler

En databehandleravtale sikrer at informasjonssikkerheten hos leverandøren av et digitalt læremiddel er tilfredsstillende

Skoleeiere må vite hvem som behandler opplysninger på deres vegne og etablere databehandleravtaler. https://www.datatilsynet.no/regelverk-og-verktoy/sporsmal-svar/Skole-og-barnehage/databehandleravtale-for-skoler/

Når databehandler(den som behandler personopplysninger på oppdrag fra skolen/kommunen) behandler personopplysninger må man ha en databehandleravtale. En databehandleravtale må beskrive selve behandlingen, den behandlingsansvarliges plikter og rettigheter, samt databehandlerens forpliktelser. Avtalen skal beskrive dette på en klar og tydelig måte slik at det er klare rammer for hva databehandleren kan gjøre med personopplysningene. Mer informasjon om hva en databehandleravtale må inneholde finner man her: https://www.datatilsynet.no/rettigheter-og-plikter/virksomhetenes-plikter/databehandleravtale/hvordan-lage-en-databehandleravtale/hva-ma-en-databehandleravtale-inneholde/

En databehandleravtale skal sikre at personopplysninger blir behandlet i samsvar med regelverket og setter en klar ramme for hvordan databehandleren kan behandle opplysninger.

Hensikten med en databehandleravtale er å synliggjøre hvilke personopplysninger som lagres hvor og til hvilket formål. I tillegg er det viktig å synliggjøre ansvarsforhold og hvem som har tilgang til opplysningene.

Det er kommunens ansvar å inngå en databehandleravtale. Det er den ansattes ansvar å bruke programmer som virksomheten har inngått databehandleravtale med.

Det er ikke læreren som skal inngå databehandleravtale, dette gjør kommunen. For at kommunen skal vurdere om man skal inngå en databehandleravtale, må du som lærer først gjøre en innsats. Da må du som lærer melde inn et behov for verktøy du ønsker å ta i bruk i klasserommet. Kommunen bør ha en rutine for hvordan du som ansatt skal melde inn et slikt behov for verktøy. En nyttig ressurs som kan veilede læreren med å vurdere om et verktøy eller et digitalt læremiddel kan tas i bruk med eleven finner du her: https://palogga.no/checkit/

Vurdering av personvernkonsekvenser - DPIA - https://www.datatilsynet.no/rettigheter-og-plikter/virksomhetenes-plikter/vurdere-personvernkonsekvenser/vurdering-av-personvernkonsekvenser



Forslag til aktiviteter:

  • Gjør deg kjent med kommunens rutiner knyttet til innmelding av behov for nye verktøy
  • Gjør deg kjent med kommunens rutiner for vurdering av personvernkonsekvenser(DPIA)
  • Finn ut hvilke verktøy kommunen har godkjent bruk av i klasserommet
  • Gjør deg kjent med kommunens instruks for behandling (lagring og deling) av data



Lær om personvern
Hvordan ivaretar man personvern for skolen?


Lær om GDPR
Personvernforordningen skjerper kravene for behandling av personopplysninger


Lær om databehandleravtaler
Digitale læremidler og informasjonssikkerhet


Caser
Scenarioer om personvern til diskusjon


Hvordan veilede elever i IKT – generelle tips til gjennomføring


Veiledning
Hvordan veilede elever i IKT

  • ostreagder/laer_om_databehandleravtaler.txt
  • Sist endret: 2021/10/11 11:13
  • av Gry Jacobsen