LK20 og fremtidens kompetanser

Opplæringa i skole og lærebedrift skal, i samarbeid og forståing med heimen, opne dører mot verda og framtida og gi elevane og lærlingane historisk og kulturell innsikt og forankring. Opplæringsloven § 1-1

Å oppnå dybdelæring er en sentral utfordring i LK20. For å oppnå dette, skal elevene
* Gradvis utvikle sin kunnskap og forståelse
* Se sammenhenger mellom fagområdene
* Reflektere over egen læring
* Bruke det de har lært i kjente og ukjente situasjoner

Gjennom å innarbeide algoritmisk tenkning som arbeidsmåte kan man legge grunnlag for dybdelæring. Algoritmisk tenkning er ikke en metode knyttet til programmering, men elevens kunnskap og forståelse av algoritmisk tenkning som arbeidsmåte kan brukes i mange fag, og brukes både i kjente og ukjente situasjoner. Fikling er en del av begrepene som utgjør den algoritmiske tenkeren, og regnes som en arbeidsmåte hvor man utforsker og eksperimenterer. Det er viktig å tørre å fikle selv, og å la elevene få tid til å fikle for å legge til rette for aha-opplevelser, mestring og læring. Å sette av tid til å prøve, øve og utforske skaper rom for å trene opp kondis  hos eleven og oss selv. En del av fiklekompetansen er å utvikle kondis i feilsøking, å lære elevene til å ikke stoppe opp når noe ikke går som planlagt. 


I LK20 legges det vekt på at eleven skal bruke sine skapende evner, være kreative, utforske og samarbeide – og at de skal få oppleve å ikke bare være konsumenter av de digitale hjelpemidlene, men være produsenter. Det må finnes rom i skolehverdagen for å tenke nytt, for å skape, for å fikle, reflektere, feilsøke, prøve igjen og igjen, prøve på nye måter.

Noen av våre sentrale utfordringer er å utvide rammene våre for hva undervisning i våre fag er, hvilke aktiviteter som kan gi læring, hvilke verktøy som kan være hensiktsmessige, og hvordan vurderingsformer kan utvikles og endres. Sist men ikke minst, hvordan vi kan gi oppgaver med vide rammer, som gir rom for elevenes skaperkraft og kreativitet? Det tar tid å utvikle nye arbeidsmåter, men for å kunne være med på å åpne dører mot verden og fremtiden, trengs det nytenkning og kreativitet, både for lærere og elever.

Når dere skal utarbeide mål eller et fremtidsbilde, skal dere ta utgangspunkt i verdigrunnlaget for barnehage og skole. Visjonene og verdigrunnlaget for norsk skole står beskrevet i formålsparagrafen (Lovdata) og Overordnet del av læreplanen.

Les mer om fremtidsbildet på Udir




Kompetansegapet
Hvordan kan vi minske kompetansegapet?


SAMR og TPACK
Mer om SAMR- og TPACK-modellene/rammeverkene


LK20 og fremtidens kompetanser
LK20, dybdelæring, algoritmisk tenkning, fra konsumenter til produsenter


Caser og refleksjon
Fire ulike caser

Hvordan veilede elever i IKT – generelle tips til gjennomføring


Veiledning
Hvordan veilede elever i IKT - NB: Nytt innhold