Kompetansegapet

Det digitale skillet i Norge dreier seg ikke i stor grad lenger om tilgang til teknologi. De fleste elever i norsk skole har tilgang til både internett og en digital enhet (PC, nettbrett). Det digitale skillet har nå gått over til å bli et kompetansegap.


Informasjonskløfter oppstår når folk har ulik tilgang til informasjon. Utvikling av digital kompetanse er et viktig tiltak for å motvirke at digitale skiller oppstår. NDLA - Informasjonskløfter og digitale skiller

Kompetansegapet dreier seg ikke om tilgang til digital verktøy men om kunnskapen som trengs for å innhente og behandle informasjon, være kreativ og skapende med digitale ressurser, og å kommunisere og samhandle med andre i digitale omgivelser. Det innebærer å kunne bruke digitale ressurser hensiktsmessig og forsvarlig for å løse praktiske oppgaver. Digitale ferdigheter innebærer også å utvikle digital dømmekraft ved å tilegne seg kunnskap og gode strategier for nettbruk. ( Digitale ferdigheter som grunnleggende ferdigheter)

I følge Udir er digitale ferdigheter en viktig forutsetning for videre læring og for aktiv deltakelse i et arbeidsliv og et samfunn i stadig endring. SINTEF-forsker Petter Brandtzæg hevder at det å kunne betjene PC og Internett snart er like viktig som å kunne lese. Derfor er digital kompetanse nedfelt som en grunnleggende ferdighet i norske læreplaner. På ( Udir.no - Digitale ferdigheter som grunnleggende ferdigheter) finner du mer informasjon om temaet og nivåbeskrivelser av digitale ferdigheter.




Kompetansegapet
Hvordan kan vi minske kompetansegapet?


SAMR og TPACK
Mer om SAMR- og TPACK-modellene/rammeverkene


LK20 og fremtidens kompetanser
LK20, dybdelæring, algoritmisk tenkning, fra konsumenter til produsenter


Caser og refleksjon
Fire ulike caser

Hvordan veilede elever i IKT – generelle tips til gjennomføring


Veiledning
Hvordan veilede elever i IKT - NB: Nytt innhold