Kompetansegapet
Det digitale skillet
Det digitale skillet i Norge dreier seg ikke i stor grad lenger om tilgang til teknologi. De fleste elever i norsk skole har tilgang til både internett og en digital enhet (PC, nettbrett). Det digitale skillet har nå gått over til å bli et kompetansegap.
Hva er kompetansegapet?
Informasjonskløfter oppstår når folk har ulik tilgang til informasjon. Utvikling av digital kompetanse er et viktig tiltak for å motvirke at digitale skiller oppstår. NDLA - Informasjonskløfter og digitale skiller
Kompetansegapet dreier seg ikke om tilgang til digital verktøy men om kunnskapen som trengs for å innhente og behandle informasjon, være kreativ og skapende med digitale ressurser, og å kommunisere og samhandle med andre i digitale omgivelser. Det innebærer å kunne bruke digitale ressurser hensiktsmessig og forsvarlig for å løse praktiske oppgaver. Digitale ferdigheter innebærer også å utvikle digital dømmekraft ved å tilegne seg kunnskap og gode strategier for nettbruk. ( Digitale ferdigheter som grunnleggende ferdigheter)
Digitale ferdigheter som grunnleggende ferdighet
I følge Udir er digitale ferdigheter en viktig forutsetning for videre læring og for aktiv deltakelse i et arbeidsliv og et samfunn i stadig endring. SINTEF-forsker Petter Brandtzæg hevder at det å kunne betjene PC og Internett snart er like viktig som å kunne lese. Derfor er digital kompetanse nedfelt som en grunnleggende ferdighet i norske læreplaner. På ( Udir.no - Digitale ferdigheter som grunnleggende ferdigheter) finner du mer informasjon om temaet og nivåbeskrivelser av digitale ferdigheter.
Velg et område
Kompetansegapet
Hvordan kan vi minske kompetansegapet?
SAMR og TPACK
Mer om SAMR- og TPACK-modellene/rammeverkene
LK20 og fremtidens kompetanser
LK20, dybdelæring, algoritmisk tenkning, fra konsumenter til produsenter
Caser og refleksjon
Fire ulike caser
Hvordan veilede elever i IKT – generelle tips til gjennomføring
Veiledning
Hvordan veilede elever i IKT - NB: Nytt innhold