Case: Geir
Støtte opp eleven i undervisningen din om samskriving og deling av innhold
Tema
Hvordan kan du støtte opp eleven i din undervisning om samskriving og deling av innhold? Elever jobber sammen og deler innhold med hverandre.
Hensyn må tas i forhold til:
Situasjon
Lærer Geir skal sette i gang gruppearbeid i klassen og lar elevene fritt velge hvilke digitale verktøy de skal bruke til å samarbeide, kommunisere og produsere et digitalt produkt. Noen elever finner kule verktøy på nett der de kan lage en fin presentasjon. Elevene oppretter sin egen brukerkonto i verktøyet og setter i gang.
Refleksjonsspørsmål
- Hva i denne situasjonen kan være et brudd på GDPR-reglene?
- Hva burde Geir ha gjort før han satte i gang et slikt gruppearbeid?
- Hvilke verktøy egner seg for elevers digitale arbeid i grupper?
- Hvordan støtter man elevenes gruppearbeid i det valgte verktøyet?
Har dere drøftet disse punktene?
- Hvilke programmer har skolen/kommunen som kan benyttes til å dele bilder/video?
- Hvilke programmer har skolen/kommunen som kan benyttes til å dele elevlister?
- Hvordan/hvor kan vi dele sikkert, innenfor regelverket og ved å opprettholde behov for databehandleravtaler?
Tips til «kjøreregler»
Sikre at skolen har felles rutiner, regler og retningslinjer tilknyttet hvordan du som lærer skal jobbe for å ivareta personvernet. Gjør deg kjent med disse.
Eksempler på dette kan være:
- Rutiner og instruksjon for hvor og hvordan behandling (lagring og deling) av data skal skje
- Retningslinjer for innhenting av samtykke (etablere samtykke-skjema)
- Metode for vurdering av personvernkonsekvenser
Innhold om personvern
Lær om personvern
Hvordan ivaretar man personvern for skolen?
Lær om GDPR
Personvernforordningen skjerper kravene for behandling av personopplysninger
Lær om databehandleravtaler
Digitale læremidler og informasjonssikkerhet
Caser
Scenarioer om personvern til diskusjon
Hvordan veilede elever i IKT – generelle tips til gjennomføring
Veiledning
Hvordan veilede elever i IKT