Case: Geir

Støtte eleven i undervisningen din om samskriving og deling av innhold

Hvordan kan du støtte opp eleven i din undervisning om samskriving og deling av innhold? Elever jobber sammen og deler innhold med hverandre.

Hensyn må tas i forhold til:

Lærer Geir skal sette i gang gruppearbeid i klassen og lar elevene fritt velge hvilke digitale verktøy de skal bruke til å samarbeide, kommunisere og produsere et digitalt produkt. Noen elever finner kule verktøy på nett der de kan lage en fin presentasjon. Elevene oppretter sin egen brukerkonto i verktøyet og setter i gang.
  1. Hva i denne situasjonen kan være et brudd på GDPR-reglene?
  2. Hva burde Geir ha gjort før han satte i gang et slikt gruppearbeid?
  3. Hvilke verktøy egner seg for elevers digitale arbeid i grupper?
  4. Hvordan støtter man elevenes gruppearbeid i det valgte verktøyet?



Har dere drøftet disse punktene?

  • Hvilke programmer har skolen/kommunen som kan benyttes til å dele bilder/video?
  • Hvilke programmer har skolen/kommunen som kan benyttes til å dele elevlister?
  • Hvordan/hvor kan vi dele sikkert, innenfor regelverket og ved å opprettholde behov for databehandleravtaler?



Tips til «kjøreregler»

Sikre at skolen har felles rutiner, regler og retningslinjer tilknyttet hvordan du som lærer skal jobbe for å ivareta personvernet. Gjør deg kjent med disse.

Eksempler på dette kan være:

  • Rutiner og instruksjon for hvor og hvordan behandling (lagring og deling) av data skal skje
  • Retningslinjer for innhenting av samtykke (etablere samtykke-skjema)
  • Metode for vurdering av personvernkonsekvenser


Samling 5

Informasjon og ressurser tilknyttet samling 5

Opplegget som blir gjennomgått i Samling 5:

Samling 5: Personvern, nettvett og oppsummering

Klikk deg inn nedenfor for å få tilgang til PDF-presentasjon for Samling 3 som gåes gjennom for fysiske samlinger.

PDF-presentasjon - samling 5

Generelle tips til bruk av ressurssiden:

  • Ønsker du å skrive ut noen av oppgavene kan du på PC-en bruke tastene Ctrl + P for å printe ut oppgaveteksten.
  • For å få oppgavetekst i nettleseren større eller mindre, bruk tastene Ctrl+ eller Ctrl-
  • For å få video vist større/i fullskjerm klikker du på fullskjerm-knappen i videoavspilleren:

plakat-algoritmisk-tenkning.jpg

Velg et område


Lær om personvern
Hvordan ivaretar man personvern i skolen?


Lær om GDPR
Korrekt behandling av personopplysninger


Lær om databehandleravtaler
Digitale læremidler og informasjonssikkerhet


Caser
Scenarioer om personvern til diskusjon


Kompetansegapet
Hvordan kan vi minske kompetansegapet?


SAMR og TPACK
Mer om SAMR- og TPACK-modellene/rammeverkene


LK20 og fremtidens kompetanser
LK20 og dybdelæring


Caser og refleksjon
Fire ulike caser om digital praksis

Hvordan veilede elever i IKT – generelle tips til gjennomføring


Veiledning
Hvordan veilede elever i IKT - NB: Nytt innhold



Tilbake


  • borkedalen/geir.txt
  • Sist endret: 2024/02/11 06:30
  • av Gry Jacobsen