Case: Liv
Deling av video og bilder i sosiale medier/andre kommunikasjonsmedier
Tema
Hvordan håndtere deling av video og bilder i sosiale medier/andre kommunikasjonsmedier.
Hensyn må tas i forhold til:
Situasjon
Lærer “Liv” oppretter en Snapchat-gruppe med klassen hvor elevene og Liv deler notater, og bilder av elever og deltakere fra felttur i naturfag.
Refleksjonsspørsmål
- Hva i denne situasjonen er et direkte brudd på GDPR-reglene?
- Hvilke forslag til endringer vil du gi Liv for å overholde reglene om personvern?
- Finnes det et digitalt system (eller en app) som oppfyller lover og regler om personvern, der de som vil ha tilgang kan få det? Hvordan fungerer et slikt system?
Har dere drøftet disse punktene?
- Er en Snapchat-gruppe egnet for kommunikasjon i skolesammenheng?
- Har elevene samtykket til å bli tatt bilde av?
- Har du undervist elvene hvordan et slikt verktøy skal brukes med hensyn på sikker deling av bilder?
- Inneholder bildene fra feltturen sensitiv informasjon?
- Har dere tatt hensyn til dataminimering (ikke samle inn informasjon som ikke er relevant)?
- Hvilke annen alternativ digital løsning har skolen databehandleravtaler med?
Tips til «kjøreregler»
Sikre at skolen har felles rutiner, regler og retningslinjer tilknyttet hvordan du som lærer skal jobbe for å ivareta personvernet. Gjør deg kjent med disse.
Eksempler på dette kan være:
- Rutiner og instruksjon for hvor og hvordan behandling (lagring og deling) av data skal skje.
- Retningslinjer for innhenting av samtykke (etablere samtykke-skjema)
- Metode for vurdering av personvernkonsekvenser.
Samling 5
Informasjon og ressurser tilknyttet samling 5
Opplegget som blir gjennomgått i Samling 5:
Samling 5: Personvern, nettvett og oppsummering
Klikk deg inn nedenfor for å få tilgang til PDF-presentasjon for Samling 3 som gåes gjennom for fysiske samlinger.
Generelle tips til bruk av ressurssiden:
- Ønsker du å skrive ut noen av oppgavene kan du på PC-en bruke tastene Ctrl + P for å printe ut oppgaveteksten.
- For å få oppgavetekst i nettleseren større eller mindre, bruk tastene Ctrl+ eller Ctrl-
- For å få video vist større/i fullskjerm klikker du på fullskjerm-knappen ⤢ i videoavspilleren:
Velg et område
Lær om personvern
Hvordan ivaretar man personvern i skolen?
Lær om GDPR
Korrekt behandling av personopplysninger
Lær om databehandleravtaler
Digitale læremidler og informasjonssikkerhet
Caser
Scenarioer om personvern til diskusjon
Kompetansegapet
Hvordan kan vi minske kompetansegapet?
SAMR og TPACK
Mer om SAMR- og TPACK-modellene/rammeverkene
LK20 og fremtidens kompetanser
LK20 og dybdelæring
Caser og refleksjon
Fire ulike caser om digital praksis
Hvordan veilede elever i IKT – generelle tips til gjennomføring
Veiledning
Hvordan veilede elever i IKT - NB: Nytt innhold
Icons made by https://www.freepik.com and https://www.flaticon.com/
- borkedalen/liv.txt
- Sist endret: 2024/02/11 06:29
- av Gry Jacobsen