SAMR-modellen beskriver fire nivåer av teknologiintegrert læring; Substitution, Augmentation, Modification og Redefinition. Jo dypere man går ned i modellen, jo mer sofistikert og transformativ kraft har teknologien på læringen. De to første nivåene, Substitution og Augmentation, handler om å digitalisere tradisjonelt undervisningsmateriell. For eksempel ved å legge ut PDF-er og videoinnspilling av forelesning på nett. I de to dypere nivåene, Modification og Redefinition, transformerer teknologien læringen. Elever som deltar i slik undervisning finner nye fremgangsmåter og fordypende bruk av teknologi. De er skapende produsenter av sitt eget arbeid.
De er skapere og utgivere av sitt eget arbeid på tvers av flere former for medier, for eksempel, eller de inviterer fagfolk til å gi tilbakemelding på arbeidsproduktene deres, eller deltar i digitale fora med andre jevnaldrende rundt om i verden.
I SAMR-modellen representerer hver bokstav et steg i teknologi integrering.
Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK) er et rammeverk og en modell for å forstå og beskrive de ulike typene kunnskap lærere trenger for å kunne gjennomføre god og effektiv læring i et teknologirikt læringsmiljø.
Hvordan kan man bruke teknologi best mulig til læring i klasserommet? TPACK-modellen synliggjør betydningen av å kunne se ulike komplekse kunnskapsområder i sammenheng for å kunne få til teknologiintegrasjon på en godt egnet måte. De forskjellige kunnskapene må sees i kontekst og i samspill med hverandre.
Du finner mer om TPACK-modellen på http://digitaldidaktikk.no/refleksjon/detalj/tpack-modellen
Kompetansegapet
Hvordan kan vi minske kompetansegapet?
SAMR og TPACK
Mer om SAMR- og TPACK-modellene/rammeverkene
LK20 og fremtidens kompetanser
LK20, dybdelæring, algoritmisk tenkning, fra konsumenter til produsenter
Caser og refleksjon
Fire ulike caser
Veiledning
Hvordan veilede elever i IKT - NB: Nytt innhold