Caser og spørsmål til refleksjon
Arne satte seg fornøyd ned på personalrommet med kaffekoppen og skrøt av det gode arbeidet han hadde gjort dagen før til en kollega. «Nå har jeg heldigitalisert hele faget mitt!», sier Arne. Kollegaen spurte Arne nysgjerrig hvordan han hadde gjort det? Arne svarte fornøyd «Jeg har skannet alle sidene i materiellet mitt til faget, og lagt dem ut på nett til elevene!»
Linnea 11 år satt ved pulten sin med hendene i kors og sukket tungt da læreren atter en gang ba klassen om å ta frem PCen for å starte dagens skriveøkt. Læreren Anita så at Linnea ikke startet arbeidet og gikk ned for å spørre om noe var uklart. Linnea svarer litt oppgitt: «Jeg er lei av PC. Alt gjøres på PC. Hvorfor kan jeg ikke bare skrive for hånd i boka? Jeg liker mye bedre å skrive med blyant».
I den andre enden av klasserommet satt Geir og pustet lettet ut. De fikk lov å bruke PC-en denne timen også. Det var ikke så lett å lese alt det læreren Anita skrev på tavla, men han visste at hun alltid pleide å legge ut et sammendrag av det de skulle snakke om på fagsiden deres. Det var alltid så flaut å ta opp PC-en når ingen andre gjorde det. Geir åpnet opp fagsiden og fant frem sammendraget og oppgaveteksten. «Enda bedre», tenkte Geir. I dag hadde Anita laget en lydfil også. Han tok på seg headsettet sitt og trykket på lydfilknappen til teksten. «Åh, nå vet jeg hva jeg vil skrive om!» sa Geir, og startet på teksten sin.
Arim og Sanne 6 år satt ytterst på stolen ved pultene sine med øynene klistret til ipaden. I kunst og håndverktimen i dag hadde de nemlig startet et helt spesielt oppdrag: å bygge drømmeskolen i Minecraft. Læreren Sigve hadde opprettet en felles verden med en tom bygning som hele klassen deltok i, og nå satt Arim og Sanne sammen og jobbet om å lage sitt klasserom i bygningen. Det vrimlet av karakterer som bygget og beveget seg inne i skolebygget på iPaden. Arim og Sanne var i full gang med å tenke stort om hvordan klasserommet skulle se ut. «Vi må ha svømmebasseng og vannsklie, ikke sant?» spurte Sanne. «Men hvor skal vi få plass til lamaene da?» spurte Arim litt skuffet. «La dem svømme i bassenget», ropte en annen medelev.
Kompetansegapet
Hvordan kan vi minske kompetansegapet?
SAMR og TPACK
Mer om SAMR- og TPACK-modellene/rammeverkene
LK20 og fremtidens kompetanser
LK20, dybdelæring, algoritmisk tenkning, fra konsumenter til produsenter
Caser og refleksjon
Fire ulike caser
Veiledning
Hvordan veilede elever i IKT - NB: Nytt innhold
Icons made by https://www.freepik.com