Nivå 5

Lage musikk og remikse prosjekter


  1. Åpne et nytt prosjekt
  2. Legg først til en saksofon-figur ved å trykke på det blå ikonet med et bilde inni.
  3. Du kan søke etter figurer ved å skrive inn søketeksten i feltet øverst på siden, eller så kan du velge temaet «musikk» i menyfeltet.
  4. Fjern kattefiguren ved å holde musepekeren over figurikonet til katten og klikke på X.
  5. Flytt saksofonen dit du ønsker den skal være i scenen.
  6. For å gi lyd til saksofonen gå til blokkene som ligger i lyd-kategorien og velg «Start lyden C2 sax til den er ferdig».
  7. Du kan endre tonen på saksofonen ved å trykke på feltet inne i kodeblokken du valgte og velge en av de andre lydene.
  8. Hent så «når denne figuren klikkes»-blokken (finnes i hendelseskategorien) og plasser den over den første blokken du la inn. Pass på at de er koblet sammen slik som legoklosser.
  9. Klikk på figuren for å se at det fungerer.
  10. Endre utseende på saksofonen når den spiller ved å bruke klossen «neste drakt» som finnes i utseendekategorien.
  11. Legg til to av disse klossene. En over og en under «Start lyden C2 sax til den er ferdig»-klossen.
  12. Klikk på klossen for å se at koden fungerer.
  13. Du kan legge til flere saksofoner ved å kopiere saksofon-figuren og endre tonen de spiller.
  14. Flere instrumenter kan legges til på samme måte, for eksempel trommefigur med trommelyd.


  1. Hvis du bruker Scratch på nettleser så kan du får tilgang til andres prosjekter som de har lastet opp.
  2. Disse kan du remikse, altså kopiere og gjøre endringer på.
  3. Du finner prosjekter som andre har lastet opp ved å trykke på «Prosjekter» i menylinjen øverst.
  4. Her får du se ulike prosjekter og du kan søke etter spesifikke prosjekter i søkefeltet.
  5. I denne instruksjonen skal vi remikse et plattform-spill.
  6. Sorter prosjektene etter kategorien «Veiledninger» og filter etter «populært»
  7. Der skal du finne et prosjekt som heter «Platformer tutorial»
  8. Klikk på prosjektet
  9. Da kommer du til prosjektsiden hvor du kan lese mer om prosjektet, teste det ut og du kan se nærmere på koden ved å klikke på «Se inni».
  10. For å lage en remiks av dette prosjektet klikker du på «Remix»
  11. Da lages det en kopi av prosjektet som du kan tilpasse og redigere selv.



Nivå 1
Kom i gang


Nivå 2
Registrering og bruk


Nivå 3
Bruk, programmering og språk


Nivå 4
Lagring


Nivå 5
Lage musikk og remikse