Nivå 3

Bruk, programmering og språk i Scratch


  1. Åpne et nytt prosjekt i Scratch ved å klikke på «Direkte til programmering» eller ved å klikke på «Programmering» øverst i vinduet. Har du lastet ned Scratch til din maskin så vil du komme direkte til programmering når du åpner programmet.
  2. Første gang du åpner Scratch vil du få muligheten til å se en introduksjonsvideo. Denne kan du krysse ut etter at du har sett den.
  3. Du kan få tilgang til veiledninger ved å klikke på «Veiledninger» i toppmenyen.
  4. I Scratch programmerer du ved hjelp av blokker som settes sammen som en oppskrift og man kan sette blokkene sammen nesten som lego-klosser.
  5. Det finnes mange forskjellige klosser som gjør forskjellige ting. Klossene er gruppert etter farger helt til venstre.
  6. For eksempel, for å få kattefiguren til å bevege seg så kan man bruke «Gå»-klossen som befinner seg i bevegelseskategorien til venstre.
  7. Dra klossen ut i det store hvite feltet og slipp. Det er i dette området man setter sammen kode.
  8. Trykk på klossen for å få kattefiguren til å bevege seg.
  9. For å kjøre programmet, kan man legge til en «når grønt flagg klikkes»-kloss aller først i koden. Denne klossen finner du i hendelseskategorien.
  10. Trykk så på det grønne flagget over vinduet med figuren for å kjøre programmet.
  11. Ønsker du å legge til flere figurer, klikk på det blå ikonet med en figur inni. Velg en figur.
  12. Du kan flytte på figuren ved å bruke klikke på figuren med musepekeren og flytte den dit du vil ha den.
  13. I scenen så kan du nå klikke på den nye figuren for å legge til kode på denne også. Koden du lagde tidligere gjaldt bare for kattefiguren. Du kan gå tilbake til koden for kattefiguren ved å trykke på katten.
  14. Du kan bytte bakgrunn ved å klikke på det blå ikonet med et bilde inni.


  1. Når du har et Scratch-prosjekt åpent så kan du enkelt bytte språk ved å klikke på klode-ikonet i menylinjen øverst i vinduet.



Nivå 1
Kom i gang


Nivå 2
Registrering og bruk


Nivå 3
Bruk, programmering og språk


Nivå 4
Lagring


Nivå 5
Lage musikk og remikse