Nivå 3
Bruk, programmering og språk i Scratch
Kort om programmering i Scratch
Instruksjon: Kort om programmering i Scratch
- Åpne et nytt prosjekt i Scratch ved å klikke på «Direkte til programmering» eller ved å klikke på «Programmering» øverst i vinduet. Har du lastet ned Scratch til din maskin så vil du komme direkte til programmering når du åpner programmet.
- Første gang du åpner Scratch vil du få muligheten til å se en introduksjonsvideo. Denne kan du krysse ut etter at du har sett den.
- Du kan få tilgang til veiledninger ved å klikke på «Veiledninger» i toppmenyen.
- I Scratch programmerer du ved hjelp av blokker som settes sammen som en oppskrift og man kan sette blokkene sammen nesten som lego-klosser.
- Det finnes mange forskjellige klosser som gjør forskjellige ting. Klossene er gruppert etter farger helt til venstre.
- For eksempel, for å få kattefiguren til å bevege seg så kan man bruke «Gå»-klossen som befinner seg i bevegelseskategorien til venstre.
- Dra klossen ut i det store hvite feltet og slipp. Det er i dette området man setter sammen kode.
- Trykk på klossen for å få kattefiguren til å bevege seg.
- For å kjøre programmet, kan man legge til en «når grønt flagg klikkes»-kloss aller først i koden. Denne klossen finner du i hendelseskategorien.
- Trykk så på det grønne flagget over vinduet med figuren for å kjøre programmet.
- Ønsker du å legge til flere figurer, klikk på det blå ikonet med en figur inni. Velg en figur.
- Du kan flytte på figuren ved å bruke klikke på figuren med musepekeren og flytte den dit du vil ha den.
- I scenen så kan du nå klikke på den nye figuren for å legge til kode på denne også. Koden du lagde tidligere gjaldt bare for kattefiguren. Du kan gå tilbake til koden for kattefiguren ved å trykke på katten.
- Du kan bytte bakgrunn ved å klikke på det blå ikonet med et bilde inni.
Bytte språk i Scratch
Instruksjon: Bytte språk
- Når du har et Scratch-prosjekt åpent så kan du enkelt bytte språk ved å klikke på klode-ikonet i menylinjen øverst i vinduet.
Velg et nivå
- laer_om_scratch/niva_3.txt
- Sist endret: 2023/12/19 17:24
- av Hannah Matilde Knutsdatter