Nivå 3

Lage skjema, lage test, dele, se svar og slette


  1. I Microsoft Forms har du muligheten til å lage en Test eller et Skjema. Disse to er egentlig ganske like, men den største forskjellen er at for en Test så kan du gi poeng for riktige svar, gi tilbakemeldinger på svar og lage spørsmål med mattefunksjoner og ligninger. Dette kan du ikke når du oppretter et Skjema. Et Skjema kan være greit å bruke når du for eksempel vil ha tilbakemeldinger, feks. ved en kartlegging eller spørreundersøkelse.
  2. I Microsoft Forms klikker du på knappen «Nytt Skjema» for å opprette et skjema (i nyere versjon av Forms finner du Nytt Skjema ved å klikke på pil-ned-knapp til høyre for Ny Test-knapp). Da åpnes ditt nyopprettede tommme skjema.
  3. Start med å gi skjemaet et navn. Dette gjør du ved å klikke på teksten «Skjema uten navn» for så å skrive inn navnet på skjemaet.
  4. Du kan videre gi en beskrivelse for hva skjemaet handler om. Dette skriver du inn feltet «Skriv inn en beskrivelse».
  5. Legg så til et spørsmål ved å klikke på knappen «+ Legg til ny».
  6. Du får her presentert en rekke forskjellige spørsmålstyper. Velg så «Valg» spørsmålstypen.
  7. Skriv så inn ditt spørsmål. Dette skriver du inn i feltet «Spørsmål». Videre skriver du inn det første alternativet. Dette skriver du inn i feltet «Alterantiv 1». Klikk «+ Legg til alternativ» for å legge til flere valgalternativer og skriv disse inn. Ønsker du å tillate at respondenten skal kunne skrive sitt eget svaralternativ er dette mulig ved at du klikker på «Legg til «Annet»-alternativ». Som standard er det slik at respondenter kun kan velge et spørsmålsalternativ per spørsmål, men ønsker du å tillate en besvarelse der respondenten velger flere svar-alternativer aktiverer du «Flere svar». Ønsker du at spørsmålet er obligatorisk og at respondenter ikke kan gjøre seg ferdig med besvarelsen uten at dette spørmsålet er besvart, aktiverer du «Obligatorisk». Du kan endre rekkefølgen på svaralternativene ved å flytte dem i listen. Du kan slette et svaralternativ ved å bevege musepekeren over svaralternativet og klikke på søppelbøtten.
  8. Når du er ferdig med første spørsmål kan du gå videre å legge til neste spørsmål. Klikk på «+ Legg til ny»-knappen og velg «Tekst» spørsmålstypen.
  9. Her skriver du inn spørsmålet ditt og respondenten vil ha mulighet til å skrive sitt eget svar. Som standard er det slik at respondentene da vil få en relativt liten tekstboks å skrive i. Ønsker du her at det skal være mulig å skrive et lengre tekstsvar aktiverer du «Langt svar» slik at tekstboksen viser flere linjer med tekst. Ønsker du at besvarelse for dette spørsmålet skal være obligatorisk aktiverer du her «Obligatorisk».
  10. Når du er ferdig med det andre spørsmålet kan du gå videre til å legge til neste spørsmål. Klikk på «+ Legg til ny»-knappen og velg «Vurdering» spørsmålstypen.
  11. Her skriver du inn spørsmålet ditt, noe du ønsker respondenten skal gi en vurdering på. Du velger så tall-vurdering eller stjerne-vurdering med 2-10 vurderingsnivåer. Ønsker du at besvarelse for dette spørsmålet skal være obligatorisk aktiverer du her «Obligatorisk».


  1. I Microsoft Forms har du muligheten til å lage en Test eller et Skjema. Disse to er egentlig ganske like, men den største forskjellen er at for en Test så kan du gi poeng for riktige svar, gi tilbakemeldinger på svar og lage spørsmål med mattefunksjoner og ligninger. Dette kan du ikke når du oppretter et Skjema.
  2. I Microsoft Forms klikker du på knappen «Ny Test» for å opprette en test. Da åpnes din nyopprettede tommme test.
  3. Start med å gi testen et navn. Dette gjør du ved å klikke på teksten «Test uten navn» for så å skrive inn navnet på testen.
  4. Du kan videre gi en beskrivelse for hva testen handler om. Dette skriver du inn feltet «Skriv inn en beskrivelse».
  5. Legg så til et spørsmål ved å klikke på knappen «+ Legg til ny».
  6. Du får her presentert en rekke forskjellige spørsmålstyper. Velg så «Valg» spørsmålstypen.
  7. Skriv så inn ditt spørsmål. Dette skriver du inn i feltet «Spørsmål». Videre skriver du inn det første alternativet. Dette skriver du inn i feltet «Alterantiv 1». Klikk «+ Legg til alternativ» for å legge til flere valgalternativer og skriv disse inn. Som standard er det slik at respondenter kun kan velge et spørsmålsalternativ per spørsmål, men ønsker du å tillate en besvarelse der respondenten velger flere svar-alternativer aktiverer du «Flere svar». Ønsker du at spørsmålet er obligatorisk og at respondenter ikke kan gjøre seg ferdig med besvarelsen uten at dette spørmsålet er besvart, aktiverer du «Obligatorisk». Du kan endre rekkefølgen på svaralternativene ved å flytte dem i listen. Du kan slette et svaralternativ ved å ta musepekeren over svaralternativet og klikke på søppelbøtten. Du velger hva som er riktig svar ved å ta musepekeren over svaralternativet med riktig svar for så å klikke på ✓. Om du for et eller flere svaralternativ ønsker å vise en melding til respondenter som velger dette svaret gjør du dette ved å bevege musepekeren over svaralternativet for så å klikke på snakkeboblen. Du får nå muligheten til å gi en melding til respondenter som velger dette svaret ved å skrive dette inn i feltet «Melding til respondenter som velger dette svaret». I feltet Poeng kan du legge inn hvor mange poeng riktig svar er verdt.
  8. Når du er ferdig med første spørsmål kan du gå videre å legge til neste spørsmål. Klikk på «+ Legg til ny»-knappen og velg «Tekst» spørsmålstypen.
  9. Her skriver du inn spørsmålet ditt og respondenten vil ha mulighet til å skrive sitt eget svar. Som standard er det slik at respondentene da vil få en relativt liten tekstboks å skrive i. Ønsker du her at det skal være mulig å skrive et lengre tekstsvar aktiverer du «Langt svar» slik at tekstboksen viser flere linjer med tekst. Ønsker du at besvarelse for dette spørsmålet skal være obligatorisk aktiverer du her «Obligatorisk». Du velger hva som er riktig svar ved å klikke på «+ Legg til svar» og så skrive fasitsvaret inn i tekstboksen som er merket med «Angi riktig svar. I feltet Poeng kan du legge inn hvor mange poeng riktig svar er verdt.


  1. Klikk på «Del»-knappen oppe i høyre hjørne.
  2. Da kommer det opp et delingspanel. Her får du en link du kan kopiere og dele med de du ønsker svar fra. Under «Send og samle inn svar» velger du hvem som kan ha tillatelse til å svare på skjemaet eller testen; om det skal være åpent for alle, om det kun er personer innad i organisasjonen din eller om det kun er personer du spesifiserer.
  3. Etter du har delt et skjema eller en test kan du se svarene som har kommet inn. For å se svarene klikker du på «Svar»-fanen til høyre for «Spørsmål»-fanen. Her kan du se hvor mange svar som har kommet inn, hva gjennomsnittstiden var for å fullføre skjemaet eller testen, og om skjemaet eller testen fortsatt er aktiv. Du ser også et sammendrag av resultatene per spørsmål nedover på denne siden. Ved siden av hvert spørsmål ser du antall svar og et diagram som viser fordelingen av svar på tvers av alle mulige svar. Ønsker du å se individuele besvarelser kan du se dette ved å klikke på knappen «Vis resultater». Ønsker du å åpne besvarelsene i Excel kan du gjøre dette for en mer detaljert analyse.
  4. Om du ønsker å slette et helt skjema eller en test gjør du dette i Microsoft Forms Dashboardet. Du kommer hit ved å klikke på «Forms» oppe i venstre hjørne. Beveg så musepekeren over det skjemaet eller testen du ønsker å slette og klikk på tre prikkene (i nyere versjon av Forms må du først gå til «Alle mine skjemaer»). Etter at du har klikket på de tre prikkene får du noen valg. Du kan slette, kopiere eller flytte. Klikk her på Slett. Skjemaer og tester du har slettet finner du i papirkurven (i nyere versjon av Forms går du til fanen «Slettede skjemaer»). Her kan du gjenopprette ved å klikke på de tre prikkene og så velge «Gjenopprett».



Nivå 1
Kom i gang


Nivå 2
Åpne Forms og dashbord


Nivå 3
Lage skjema, test og deling


Nivå 4
Mattefunksjoner, bilder, samarbeid og spørsmålstyper


Nivå 5
Innstillinger og tema