Bygg

Et lærende nettverk bygges med riktige redskaper på et strukturert og forutsigbart fundament

Forberedelse: Hvordan rigger vi for et sterkt og ansvarlig partnerskap?

Vi må avklare rammene og vilkårene for arbeidet. Når vi har en felles enighet om hvilken struktur nettverket skal ha, skaper det eierskap, forutsigbarhet og trygghet i arbeidet med kompetansehevingen.

Deltakerne i et nettverk bør representere alle deler av laget rundt barnet der det er mulig:

Forventningsavklaring er en kunst - hvordan oppnå samstemthet?

Vi må forankre arbeidet i nettverket gjennom felles mål og rammer. Det er også viktig å sikre at alle er enige om hva som skal gjennomføres, og hvordan. Tydelige oppgavefordelinger sikrer eierskap til innholdet i nettverket; alle er med og alle deltar.

Alle disse tankene, behovene, ansvarsområdene og forventningene bør samles på ett sted og fungere som nettverkets mandat og rettesnor. Hva ønsker deltakerne i nettverket? Eierskap er bindemiddelet i kompetansehevingen, det må legges en tydelig plan for hvordan kompetansehevingen kan forankres. Hvordan få til å jobbe sammen (med alle regioner/soner, skoler, deltakere osv)? Det er viktig at partnerne er disiplinerte og følger opp det vi har bestemt av fordeling av ansvar og arbeidsoppgaver på ulike deler av prosjektet.

Gjennom en tydelig plan for arbeidet, støttet i søknad om behov, kan nettverkets deltakere sikre at de har mandatet de trenger, ressurser og tid til arbeidet samt struktur og oversikt over arbeidet fremover fra start til slutt. Hvordan ser fremdriftsplanen ut og hvem har ansvaret for fremdriften? Vent med å sette i gang inntil tid og ressurser er på plass.

Forankring: Kommunikasjon med skoleledere/eier og samarbeid med ressurspersoner

Kommunikasjon med skoleledere/eier har vist seg å være avgjørende for et fungerende nettverk. Når skole-/barnehageeier fra kommune fungerer som et koordinatorledd mellom partene i nettverket, har vi opplevd størst eierskap til, og progresjon i kompetansehevingen. Det er eier som legger føringene ut til enhetene på hva prioriteringene og satsingsområdene skal være, og det er eierne som har den nærmeste kontakten med lederne for de ulike enhetene. Det er også eierne som har myndigheten til å fordele ressurser og føringer for nettverkets arbeid

Vi vet at skoleledere og barnehagestyrere er viktige nøkkelroller for å skape og holde liv i utviklingsarbeid i skoler og barnehager. Det har derfor vært ledernes rolle i nettverkene å plukke ut og forme kunnskapsbehovet som skal ut til deltakerenhetene.

Kunnskapsbehovet må eies av enhetene, noe som bare kan skje om enhetene selv har utformet behovet. Uten ressurspersoner fra praksisfeltet i nettverket, forsvinner grunnlaget for utviklingsarbeidet. Det er de ansatte ute på enhetene som kjenner sin hverdag best, og som best kan lære nettverkets deltakere om enhetens utfordringer og styrker. Uten det praktiske innslaget og kritiske blikket, mister nettverket sin gjennomslagskraft i utviklingsarbeidet.

Maler og ressurser som du kan bruke fritt i ditt eget arbeid

Klikk på bildet under for å laste ned mal for plan og avtale om nettverkssamarbeid

mockup---plan-og-avtale-om-nettverkssamarbeid.jpg

For å sørge for klare rammer for arbeidet bør ansvarsområder, forventninger, mål og arbeidsmåter samles på ett sted og fungere som nettverkets mandat og rettesnor. Vi har valgt å kalle et slikt dokument Plan og avtale for nettverkssamarbeid. Her finner du en mal på et slikt avtale-rammeverk:

Plan og avtale om nettverkssamarbeid

Lenke til dupliserbar undersøkelse rettet mot ledelsen ved skolen. Her kan du få oversikt over skolens digitale ressurser:

Undersøkelse rettet mot ledelsen

Lenke til dupliserbar undersøkelse for å kartlegge personalets basiskunnskaper og undersøke behov ved skolen. Her kan du få informasjon om hvilket generelt nivå på bruk av digitale verktøy personalet har, og hvilke behov personalet har for kompetanseheving:

Undersøkelse rettet mot personalet


Ressurser for gjennomføring


Bygg
Et lærende nettverk bygges med riktige redskaper på et strukturert og forutsigbart fundament


Lær
Læring skjer ved å ta utgangspunkt i hva vi vet, og bygge videre på det


Del
Ved å dele det vi har lært, skaper vi muligheter for en varig, endret praksis


Voks
En varig endret praksis bygger på struktur, planlegging, veiledning og oppfølging



Tilbake