Lær

Læring skjer ved å ta utgangspunkt i hva vi vet, og bygge videre på det

For å sikre en felles plattform for arbeid i nettverk, kan vi benytte oss av kartlegginger og undersøkelser som gjennomføres ute i skoler og/eller barnehager. Nettverkets deltakere bidrar med å forme spørsmål til kartleggingene ut ifra behovet for kompetansehevingen, og lar alle ansatte ved skolene/barnehagene svare på dem. Ut fra svarene i undersøkelsen, drøfter deltakerne i nettverket hvilke områder nettverket trenger mer opplæring i og hvilke områder vi kan dele egen kompetanse for å styrke hverandre. Det er også viktig å vurdere om ledere og lærere ser de samme utfordringene, styrkene og behovene. Resultatet av grunnarbeidet fører til at nettverket velger ut aktuelle områder de ønsker å jobbe videre med.

Undersøkelsenes svar blir deretter brukt som grunnlag for å lage plan for videre arbeid med kompetanseheving i nettverket. På denne måten sikrer vi at alle deltakerne er kjent med og har et eierforhold til arbeidet som skal settes i gang. Når vi har laget en plan og mål for kompetansehevingen, må vi på jakt etter relevant forskning og teori, og se på hvilke kunnskapsområder nettverkets deltakere kan bidra med. Undersøkelser og kartlegginger fungerer dermed som grunnlag for alt arbeid som gjennomføres i nettverket.

Deltakerne bringer med seg ulike forventninger til bordet som farger hva de tror de ser, hvordan de tenker det skal gjøres og hva de håper skal være resultatet. For å lære om hverandres forutsetninger, må vi derfor ikke bare snakke om hva vi vil gjøre. Vi må vise, observere og reflektere sammen. Vi må skape trygghet for utprøving, og rom for å utforske.

En felles plattform skaper forutsigbarhet i arbeid med utvikling som igjen gir trygghet og rom for utprøving. Et hvert nettverk bør derfor ha tilgang på, eller raskt gjøre tilgjengelig maler for fremdriftsplaner, kartlegginger og undersøkelser, maler for presentasjoner og oppgaver samt relevant teori og forskning relatert til innmeldt behov. Når ressursene er gjort tilgjengelig, svar på undersøkelser er samlet inn og planen for kompetanseheving klargjort, handler nettverket om å knytte kompetansehevingen så nært opp mot praksis som mulig.

For å utvikle kunnskap og ferdigheter, er det viktig å ha god tid til utprøving og fikling under strukturerte rammer med tydelige mål. Hvis opplæringen er praksisrettet, vil oppgavene føles mer relevante for deltakerne, og sannsynligheten øker for at deltakerne tilpasser opplæringen til å gjennomføre dem med elever i egne klasserom. Hvis i tillegg oppgaven er nivådelt, trinnvis og instruktiv, krever det mindre bruk av tid til veiledning av lærer til å forstå oppgaven underveis, og mer tid til refleksjon, modifisering og utvikling.

  • Ha nivådeling av undervisning og oppgaver ​
  • La deltakere få tilgang til presentasjon og ressurser ved oppstart av samlingen​, det gir de usikre mulighet for repetisjon og de sikre mulighet for å jobbe videre i eget tempo
  • Bruk algoritmisk tenkning med fikling som sentralt begrep. Her kan du lese mer om algoritmisk tenkning: https://www.udir.no/kvalitet-og-kompetanse/digitalisering/algoritmisk-tenkning/
  • Avsett tid til praktisk arbeid i og mellom samlinger: Det er viktig å fikle, prøve seg frem og eksperimentere for å bli trygg på nytt stoff​
  • Deltakere må få mulighet til bistand fra kursholdere og assistenter under samlinger​. Sørg for å være nok kursholdere/assistenter til stede slik at det ikke blir mye venting for deltakere
  • Bruk gjerne egne lærere som kursholdere, eventuelt med bistand og tilrettelegging fra universitet/andre partnere
  • Egne ressurslærere er viktige for gjennomslagskraften på skolene​, disse er tett tilknyttet personalet
  • Lag korte, avsluttende undersøkelser for hver samling, det gir mulighet for evaluering og tilpasning før neste gang​
  • Inkluder forslag til undervisningsopplegg, caser og eksempler for å hjelpe deltagere til å se mulighetene i egen undervisning​
  • Samle ressurser i en digital ressursbase, og legg dette raskt tilgjengelig gjennom bit.ly - og QR-koder​

Oppstart:​

  • Felles samling for alle kursdeltakere med kort oversikt over innhold og tema​
  • Oppfordring om å laste ned PDF-versjonen av presentasjonen​ gjennom bit.ly-lenke eller QR-kode

Nivådeling: ​

  • Nivå 1: Grunnleggende innføring med trinnvis instruktiv oppgave ​
  • Nivå 2: litt kjent med verktøyene fra før, friere oppgave ​
  • Nivå 3: mye erfaring, åpen oppgave​ (Nivå 2 og 3 kan med fordel være i samme rom)​

På de ulike nivåene:

  • Videre innføring i temaet​ med forslag til undervisningsaktiviteter, eksempler og caser
  • Praktisk arbeid med oppgave med bistand fra kursholdere og assistenter​

Avslutning:

  • Oppsummering med enkel undersøkelse til slutt knyttet til dagens tema. Dette gir mulighet for tilpasning av stoff før neste samling​
  • Gi tilgang til undersøkelsen gjennom bit.ly-lenke eller QR-kode

Lærere står i mange ulike situasjoner i klasserommene og barnehagene. Å benytte oss av deltakernes praksisfortellinger til å lage praksisnære situasjonsbeskrivelser som oppgavene kan testes ut på, gjør at opplæringen gir relevans og muligheter for videre diskusjon. Hvilke andre situasjoner kan oppstå? Hvordan kan vi takle dem på liknende måter? En forventning om utprøving og erfaringsdeling skaper verdifulle læringsmuligheter for deltakerne, og senker terskelen for å prøve noe nytt. Å lære av hverandre er derfor en av de viktigste elementene vi har tatt med oss fra arbeid med nettverk.

Klikk her for å laste ned forslag til mal for workshop:

Workshop presentasjon

Eksempel på workshop:

Workshop om medieproduksjon

Eksempel på trinnvis instruktiv oppgave:

Trinnvis instruktiv oppgave

Eksempel på nettressurs:

Nettressurs



Bygg
Et lærende nettverk bygges med riktige redskaper på et strukturert og forutsigbart fundament


Lær
Læring skjer ved å ta utgangspunkt i hva vi vet, og bygge videre på det


Del
Ved å dele det vi har lært, skaper vi muligheter for en varig, endret praksis


Voks
En varig endret praksis bygger på struktur, planlegging, veiledning og oppfølging