Digitale møter

Bruk av Microsoft Teams til møter


Denne aktiviteten fordrer at du har motatt en invitasjon til et møte i Microsoft Teams. For å teste ut dette kan du få feks. en kollega til å opprette et møte nå og invitere deg. På forhånd må du ha sørget for å være pålogget Microsoft Teams.

  1. Du vil få en epost melding med en møte-invitasjon når noen inviterer deg til et møte i Microsoft Teams. Hvis noen har invitert deg til et planlagt møte vil du også se dette møtet i din kalender som du finner i Outlook eller i Microsoft Teams.
  2. Finn møtet-knappen/linken og klikk på denne(bli med).
  3. Avhengig av hvor du åpner møtet fra(om det er via en nettleser/epost-melding) så kan det nå hende du må tillate at Teams åpnes. Klikk «Tillat».
  4. Når du blir med i et møte må du så velge konfigurasjon for video og lyd. Sørg for at oppsettet er slik du ønsker.
  5. Klikk så på «bli med nå» og du kommer nå inn på møtet.
  6. Her kan du se og snakke med de andre møte-deltakerene. Teams prøver å forutse hva du vil se i et møte, så når noen begynner å snakke vises de.
  7. Slå av og på mikrofon og kamera: finn mikrofonikonet og filmikonet og klikk på dem. På denne måten har du kontroll over hva andre ser og hører fra deg.
  8. Finn «snakkebobla» og klikk på den, da ser du chatten. Skriv en melding der. På denne måten du chatte med andre underveis i møtet.
  9. Finn «del skjerm»-knappen (pil i firkant) Klikk på Del-knappen og velg «Skrivebord» for å vise alt på skjermen din, da ser andre møtedeltakere skjermen din. Du ser en rød firkant rundt det du deler.
  10. Når du er ferdig i møtet kan du klikke på den røde «Forlat»-knappen.



Denne instruksjonen viser deg hvordan du oppretter og inviterer til møter i Microsoft Teams. For å få mest ut av denne aktiviteten anbefales det at du har feks. en kollega som kan inviteres og bli med i møtet du skal opprette i Microsoft Teams. På forhånd må du ha sørget for å være pålogget Microsoft Teams.

  1. Åpne Microsoft Teams.
  2. Gå så til Kalenderen i Microsoft Teams.
  3. Her klikk du på «+ Nytt møte»-knappen.
  4. Du kan nå legge inn informasjon om møtet ditt. Vi foreslår at du her setter dato/tidspunkt lik tidsrommet du gjennomfører denne aktiviteten og gir møtet ditt navnet: «Test-møte».
  5. Legg til minimum en deltaker, dette kan feks. være en kollega. Det kan hende du må legge inn hele epost-adressen til kollegaen din hvis ikke personen blir foreslått i det du begynner å skrive navnet i feltet «legg til obligatoriske deltakere».
  6. Når du er ferdig med dette og evt. har lagt til mer informasjon klikker du send.
  7. Da vil du se det nyopprettede møtet ligge inne i din Kalender. Møtet vil også ligge i kalenderen til de andre medlemmene av organisasjonen du inviterer. En møte-invitasjon blir også sendt ut på mail.
  8. Hvis du ønsker å endre på møtealternativene kan du gjøre dette ved å klikke på kalenderhendelsen og så klikke «rediger». Her kan du så velge «Detaljer»-fanen og klikke på teksten «Alternativer for møter».
  9. Alternativer for møtet åpner seg og du kan her gjøre endringer på visse instillinger, feks: Om du skal aktivere venterom/lobby. Om det skal annonses med varsel-lyd når noen blir med i møtet. Instillinger for hvem som kan presentere (dele skjerm o.l). +++
  10. Lagre endringene for møtet for å bekrefte endringene for møtet.
  11. Gå tilbake til Kalenderen i Microsoft Teams og klikk på møtet og velg «Bli med»
  12. Når du blir med i et møte må du så velge innstillinger for video og lyd. Sørg for at oppsettet er slik du ønsker.
  13. Klikk så på «bli med nå», og du kommer nå inn på møtet.
  14. Her kan du se og snakke med de andre møte-deltakerene. Teams prøver å forutse hva du vil se i et møte, så når noen begynner å snakke vises de.
  15. Slå av og på mikrofon og kamera: finn mikrofonikonet og filmikonet og klikk på dem. På denne måten har du kontroll over hva andre ser og hører fra deg.
  16. Finn «snakkebobla» og klikk på den, da ser du chatten. Skriv en melding der. På denne måten du chatte med andre underveis i møtet.
  17. Finn «del skjerm»-knappen (pil i firkant) Klikk på Del-knappen og velg «Skrivebord» for å vise alt på skjermen din, da ser andre møtedeltakere skjermen din. Du ser en rød firkant rundt det du deler.
  18. Når du er ferdig i møtet kan du klikke på den røde «Forlat»-knappen.


Tilbake

  • dignettverk/digitale_moter.txt
  • Sist endret: 2023/12/20 20:07
  • av Pia Josefine Top