Veiledning

Hvordan veilede elever i IKT


  • Vær tålmodig med deg selv – det kommer ikke alltid til å gå som du tror.
  • Du trenger ikke ha alle svarene, det er ok å si at «det skal jeg prøve å finne ut av til neste gang».
  • Bruk elevene som ressurser. Noen ganger kan elevene mer enn deg, og det er bare bra, bruk dem gjerne som assistenter.
  • Vær tydelig i hva du ber elevene om å gjøre.
  • Bruk små steg og sjekk at alle er med før du går videre.
  • Ikke ta for gitt at eleven (kun) har oppe programmet som skal brukes.
  • Lær elevene gode rutiner for bruk av PC/nettbrett.
  • Ha oversikten over elevenes PC –skjermer før. Ta deg en tur rundt i klasserommet.
  • Be en elev ta med seg PC og gjøre arbeidet på storskjerm, da blir oppgaveløsningen i elevtempo. Når du gjør det selv, kan det gå for fort.
  • Bruk gjerne ressurser som dekomp.uia.no til veiledning av elever.
  • Det er vår jobb å tydeliggjøre hvordan vi skal behandle lyd, bilde og video i klasserommet
  • Hva, hvordan og hvorfor skal vi produsere?
  • Hvor skal vi lagre innholdet?
  • Hvordan skal innholdet deles?
  • Hvem skal ha tilgang til innholdet?
  • Har du spurt om lov til å bruke innholdet?
  • Hvem eier innholdet som blir produsert?
  • Hvordan sikrer man at innholdet ikke kommer på avveie?
  • Lag kjøreregler med elever i forkant av arbeidet

Lag nyhetssending - hvordan behandler vi lyd og bilde?

  • Hva: Vi skal produsere nyhetssending - fire elever per gruppe
  • Hvordan: Filme med Chromebook eller mobil, søke etter evt. jingle og bilder på nettet. Gruppa lager selv manus ut fra oppgaven og kriterier, og fordeler roller
  • Hvorfor: Vurdering i norsk muntlig og samfunnsdag, se kompetansemålene i oppgaven
  • Hvor skal innholdet deles: Produktet skal leveres i Google Classroom, last opp filmen der
  • Lov til å bruke innholdet: Har alle på gruppa samtykket til film/bilde (Visma)?
  • Hvem eier innholdet som blir produsert: Gruppa eier innholdet, evt. Jingle og bilder har Creative Commons-lisens
  • Etter innlevering: Etter at du har fått tilbakemelding av faglærer om at filmen er lastet opp og avspilling fungerer som det skal, sletter du innhold og opptak fra PC og/eller mobil

  • Se gruppeoppgaven for detaljer - vurderingskriterier i norsk og samfunnsfag

For å lære mer om personvern, nettvett og digital dømmekraft kan du gå til https://www.dubestemmer.no. Siden er utviklet av Datatilsynet og Utdanningsdirektoratet.

https://brukhue.no finner du et gratis undervisningsopplegg om nettvett og nettmobbing utviklet av Telenor og Røde Kors (krever innlogging).

https://www.pexels.com/
https://unsplash.com/
https://pixabay.com/no/
https://www.pics4learning.com/
https://openclipart.org/
https://www.photosforclass.com/

Gjennomføre oppgave ved bruk av nøkkelelementer i algoritmisk tenkning:

Dekomposisjon Hva er oppgaven?
Hvilke deler består oppgaven av?
Hvilke deler av oppgaven skal løses ved bruk av datamaskin?
Trengs det utstyr for å løse oppgaven? Hva slags utstyr?
Trengs det forberedelser før vi kan løse oppgaven?
Logikk I hvilken rekkefølge skal vi løse oppgaven?
Mønstre Finnes det en allerede kjent fremgangsmåte for denne oppgaven? Kan vi bruke den? Hva må/bør endres?
Abstraksjon Hva må vi gjøre for å løse oppgaven, og hva kan vi vente med/kutte ut?
Kan oppgaven løses på forskjellige nivåer? På hvilket nivå skal vi prøve å løse oppgaven?
Algoritmer Med hvilken fremgangsmåte kan vi løse hvert steg i oppgaven?
Vi lager en presis steg-for-steg-modell for løsningen av oppgaven.
Vi kan lage en stikkordsliste, et flytskjema, en oppgaveløsningsramme osv.
Evaluering Hvilke kriterier skal brukes for å kontrollere løsningen? Vi lager en tydelig oversikt over hva som kjennetegner en god løsning av oppgaven. Vi gjennomfører oppgaven ved hjelp av modellen vi har laget, og vurderer den. Hvis vi ikke har løst oppgaven slik vi ønsket, feilsøker vi ved å bruke stegene over: dekomposisjon, logikk, mønstre, abstraksjon og algoritmer, før vi evaluerer igjen.

ordskyalgoritmer.jpg


  1. Bli trygg på «fikling», det kan redde mange situasjoner. Det er lov å prøve seg fram!
  2. Når PC-en/programmet ikke fungerer som det skal, feilsøk. Søk på Google – andre har garantert hatt det samme problemet som deg. Du får flere svar på engelsk enn på norsk.
  3. Spør om hjelp! Det er ingen skam å snu.
  4. Vær forberedt på at ikke alt går som det skal, det gjør ingenting.
  5. Bruk ressursene du har til rådighet. På dekomp.uia.no finner du mange ressurser.
  6. Er du forvirra? Stopp og tenk og se pkt. 1-5.



rod-mockup.jpg



Icons made by https://www.freepik.com

  • borkedalen/veiledning.txt
  • Sist endret: 2024/01/12 08:42
  • av Haakon Sundbø