Digital praksis
Caser til diskusjon
Situasjon: Læreboka
Arne satte seg fornøyd ned på personalrommet med kaffekoppen og skrøt av det gode arbeidet han hadde gjort dagen før til en kollega. «Nå har jeg heldigitalisert hele faget mitt!», sier Arne. Kollegaen spurte Arne nysgjerrig hvordan han hadde gjort det? Arne svarte fornøyd «Jeg har skannet alle sidene i materiellet mitt til faget, og lagt dem ut på nett til elevene!»
Refleksjonsspørsmål
- Hvilket nivå i SAMR-modellen tenker dere at denne situasjonen er et bilde på?
- Hvordan kan Arne og elevene nyttiggjøre seg av arbeidet Arne har gjort?
- Hvordan kan Arnes arbeid om å digitalisere pensumet tas til et dypere nivå (i SAMR-modellen)? Hvilke råd ville du gitt Arne?
Situasjon: Skrivetimen
Linnea 11 år satt ved pulten sin med hendene i kors og sukket tungt da læreren atter en gang ba klassen om å ta frem PCen for å starte dagens skriveøkt. Læreren Anita så at Linnea ikke startet arbeidet og gikk ned for å spørre om noe var uklart. Linnea svarer litt oppgitt: «Jeg er lei av PC. Alt gjøres på PC. Hvorfor kan jeg ikke bare skrive for hånd i boka? Jeg liker mye bedre å skrive med blyant».
Refleksjonsspørsmål
- Hva skal læreren Anita svare Linnea?
- Hva er argumentene Anita kan bruke for bruk av PC, og hvilke argumenter har Anita for bruk av blyant?
- Hvilken hensikt tenker dere at læreren Anita bør ha for valg av arbeidsmåte?
- Hvordan introduserer vi bruk av arbeidsmetoder og materiell for klassen?
- Hvilke andre måter å arbeide med et slikt oppdrag på kan det finnes, som bruker teknologi hensiktsmessig?
Situasjon: Fortsettelse av skrivetimen
I den andre enden av klasserommet satt Geir og pustet lettet ut. De fikk lov å bruke PC-en denne timen også. Det var ikke så lett å lese alt det læreren Anita skrev på tavla, men han visste at hun alltid pleide å legge ut et sammendrag av det de skulle snakke om på fagsiden deres. Det var alltid så flaut å ta opp PC-en når ingen andre gjorde det. Geir åpnet opp fagsiden og fant frem sammendraget og oppgaveteksten. «Enda bedre», tenkte Geir. I dag hadde Anita laget en lydfil også. Han tok på seg headsettet sitt og trykket på lydfilknappen til teksten. «Åh, nå vet jeg hva jeg vil skrive om!» sa Geir, og startet på teksten sin.
Refleksjonsspørsmål
- Hvordan har læreren benyttet teknologi for å tilpasse undervisningen for Geir i klasserommet?
- Hvilket nivå i SAMR-modellen tenker du at læreren Anitas tilpasning er?
- Hvilken opplevelse tror dere Geir hadde av timen, i motsetning til Linnea?
- På hvilken måte kan teknologi brukes for tilpasset opplæring i klasserommet ditt?
Situasjon: Drømmeskolen
Arim og Sanne 6 år satt ytterst på stolen ved pultene sine med øynene klistret til ipaden. I kunst og håndverktimen i dag hadde de nemlig startet et helt spesielt oppdrag: å bygge drømmeskolen i Minecraft. Læreren Sigve hadde opprettet en felles verden med en tom bygning som hele klassen deltok i, og nå satt Arim og Sanne sammen og jobbet om å lage sitt klasserom i bygningen. Det vrimlet av karakterer som bygget og beveget seg inne i skolebygget på iPaden. Arim og Sanne var i full gang med å tenke stort om hvordan klasserommet skulle se ut. «Vi må ha svømmebasseng og vannsklie, ikke sant?» spurte Sanne. «Men hvor skal vi få plass til lamaene da?» spurte Arim litt skuffet. «La dem svømme i bassenget», ropte en annen medelev.
Refleksjonsspørsmål
- Hvilket nivå i SAMR-modellen tenker du at læreren Sigves kunst og håndverks prosjekt er?
- Hvordan tenker dere at rammene for et slikt prosjekt vil se ut?
- Hvilke flere fag (og trinn) kunne denne oppgaven vært knyttet til, og hvordan?
- Hva må læreren Sigve tenke gjennom og planlegge for å opprettholde struktur, progresjon og læringsutbytte?
- Hvordan kunne du gjennomført en liknende oppgave med elevene i ditt fag/på ditt trinn?
Icons made by https://www.freepik.com