En varig endret praksis bygger på struktur, planlegging, veiledning og oppfølging
En av de viktigste forutsetningene for at kompetansehevingen og nettverksarbeidet skal bli en suksess, er forankring hos ledelsen. For at ikke prosjektet skal stoppe opp, er det viktig med god og tydelig informasjonsflyt. Ledelsen må prioritere tid til, og legge til rette for utviklingsarbeid. Uten avsatt tid og tydelig plan for bruken av tiden, er det en stor utfordring å få til varige endringer.
Når alle kompetanseheves, slipper vi tilfeller av ildsjeler som jobber videre alene, mens resten av kollegiet ser prosjektet som «en ting til» som skjer og så forsvinner igjen. Alle må derfor kompetanseheves for at praksisfeltet skal oppleve en endret praksis, og det bør finnes en plan for overføring av informasjon om prosjektet til for eksempel nye ansatte. Det må foreligge en plan for hvor vi lagrer ressursene vi har jobbet med, etter at kompetansehevingen er gjennomført.
Skolebaserte prosjekter, der lærere får uttale seg om behov og bli med i prosessen, er et viktig suksesskriterie for kvalitet i utvikling av profesjonen. Ved å bruke ressurslærere med nedsatt tid til profesjonsarbeid og lærere i delt stilling med tilknytning til UH sektoren sikrer vi at utviklingsarbeidet forankres i profesjonen.
Alle deltakere stiller med ulike forutsetninger for å gjennomføre kompetanseheving. Muligheten for nivådeling med tilpassede oppgaver, nok fikletid og veiledning underveis åpner opp for utvikling på alle nivå, og unngår frustrasjon og stagnering underveis. Å få tid og mulighet til å prøve ut der og da under veiledning, gir trygghet og mot til å prøve videre på egenhånd senere.
Når vi arbeider med mennesker kan endringer forekomme på flere områder underveis i arbeidet med et prosjekt. Vi trenger derfor å kartlegge og oppdatere status. Undersøkelser er derfor en viktig tilbakemeldingskanal som gir informasjon om det som fungerer og det som bør endres på. Svarene på undersøkelsene gir mulighet til å tilpasse kommende ressurser og samlinger for videre utvikling. Å samle inn og bruke svar fra deltakerne er også en viktig del av å sikre eierskap og mulighet for deltakerne å bli lyttet til, og å se at noe endrer seg som følge av deres svar.
Vi ønsker å sikre at kompetansen vokser også etter at vi er ferdige med den aktuelle kompetansehevingen. Derfor må deltakerne ha tilgang på ressurser og veiledning etter endt kompetanseheving på en egnet plattform som er lett å finne tilbake til når arbeidet skal videreføres på skolene. Det er viktig at denne plattformen er lett tilgjengelig, slik at deltakerne på en enkel måte kan finne tilbake til og oppfriske det de har gjennomgått, eller få muligheten til å oppdatere seg på det de ikke har deltatt på tidligere.
Klikk her for å laste ned mal til rapport etter gjennomført prosjekt:
Presentasjon om våre erfaringer fra DEKOMP Østre Agder
Bygg
Et lærende nettverk bygges med riktige redskaper på et strukturert og forutsigbart fundament
Lær
Læring skjer ved å ta utgangspunkt i hva vi vet, og bygge videre på det
Del
Ved å dele det vi har lært, skaper vi muligheter for en varig, endret praksis
Voks
En varig endret praksis bygger på struktur, planlegging, veiledning og oppfølging