Databehandleravtaler

En databehandleravtale sikrer at informasjonssikkerheten hos leverandøren av et digitalt læremiddel er tilfredsstillende

Hva er databehandleravtaler?

Skoleeiere må vite hvem som behandler opplysninger på deres vegne og etablere databehandleravtaler. https://www.datatilsynet.no/regelverk-og-verktoy/sporsmal-svar/Skole-og-barnehage/databehandleravtale-for-skoler/

Når databehandler(den som behandler personopplysninger på oppdrag fra skolen/kommunen) behandler personopplysninger må man ha en databehandleravtale. En databehandleravtale må beskrive

Det skal være klare rammer for hva databehandleren kan gjøre med personopplysningene.

Mer informasjon om hva en databehandleravtale må inneholde finner du her: https://www.datatilsynet.no/rettigheter-og-plikter/virksomhetenes-plikter/databehandleravtale/hvordan-lage-en-databehandleravtale/hva-ma-en-databehandleravtale-inneholde/

Hvorfor er databehandleravtaler viktige?

En databehandleravtale skal sikre at personopplysninger blir behandlet i samsvar med regelverket og setter en klar ramme for hvordan databehandleren kan behandle opplysninger.

Hensikten med en databehandleravtale er å synliggjøre hvilke personopplysninger som lagres hvor og til hvilket formål. I tillegg er det viktig å vise ansvarsforhold og hvem som har tilgang til opplysningene.

Det er kommunens ansvar å inngå en databehandleravtale. Det er den ansattes ansvar å bruke programmer som virksomheten har inngått databehandleravtale med.

Hvordan inngår man en databehandleravtale?

Det er ikke læreren som skal inngå databehandleravtale, dette gjør kommunen.

For at kommunen skal vurdere om man skal inngå en databehandleravtale, må du som lærer først gjøre en innsats. Da må du som lærer melde inn et behov for verktøy du ønsker å ta i bruk i klasserommet. Kommunen bør ha en rutine for hvordan du som ansatt skal melde inn et slikt behov for verktøy.

Lover og regler

Vurdering av personvernkonsekvenser - DPIA - https://www.datatilsynet.no/rettigheter-og-plikter/virksomhetenes-plikter/vurdere-personvernkonsekvenser/vurdering-av-personvernkonsekvenser



Forslag til aktiviteter:

  • Finn ut hvilke verktøy kommunen har godkjent bruk av i klasserommet
  • Gjør deg kjent med kommunens rutiner knyttet til innmelding av behov for nye verktøy
  • Gjør deg kjent med kommunens rutiner for vurdering av personvernkonsekvenser(DPIA)
  • Gjør deg kjent med kommunens instruks for behandling (lagring og deling) av data


Tilbake