{{:geir.png?nolink&300|}} ======Case: Geir====== Støtte opp eleven i undervisningen din om samskriving og deling av innhold =====Tema===== Hvordan kan du støtte opp eleven i din undervisning om samskriving og deling av innhold? Elever jobber sammen og deler innhold med hverandre. Hensyn må tas i forhold til: * [[ostreagder:laer_om_personvern|Personvern]] * [[ostreagder:laer_om_gdpr|GDPR]] * [[ostreagder:laer_om_databehandleravtaler|Databehandleravtaler]] =====Situasjon===== > Lærer Geir skal sette i gang gruppearbeid i klassen og lar elevene fritt velge hvilke digitale verktøy de skal bruke til å samarbeide, kommunisere og produsere et digitalt produkt. Noen elever finner kule verktøy på nett der de kan lage en fin presentasjon. Elevene oppretter sin egen brukerkonto i verktøyet og setter i gang. ====Refleksjonsspørsmål==== - Hva i denne situasjonen kan være et brudd på GDPR-reglene? - Hva burde Geir ha gjort før han satte i gang et slikt gruppearbeid? - Hvilke verktøy egner seg for elevers digitale arbeid i grupper? - Hvordan støtter man elevenes gruppearbeid i det valgte verktøyet? \\ \\

Har dere drøftet disse punktene?

\\ \\ === Tips til «kjøreregler» === Sikre at skolen har felles rutiner, regler og retningslinjer tilknyttet hvordan du som lærer skal jobbe for å ivareta personvernet. Gjør deg kjent med disse. Eksempler på dette kan være: * Rutiner og instruksjon for hvor og hvordan behandling (lagring og deling) av data skal skje * Retningslinjer for innhenting av samtykke (etablere samtykke-skjema) * Metode for vurdering av personvernkonsekvenser \\ {{page>..ostreagder:personvern#innhold_om_personvern}} \\ \\
Icons made by https://www.freepik.com
~~NOTOC~~