{{:nkul.png?nolink&300|}}
=====Sammen i lærende nettverk: Hvordan lykkes med digital kompetanseheving - Presentert på NKUL 2024=====
Presentasjon og ressurser
===== Digital kompetanseheving gjennom lærende nettverk =====
Vi har siden 2019 samarbeidet med skoleeiere, rektorer, styrere, lærere og barnehagelærere med å utvikle og gjennomføre kurs i pedagogisk bruk av IKT gjennom desentraliserte ordninger for kompetanseheving i skoler og barnehager (DEKOMP og REKOMP). Kursene har vært både fysiske og digitale, synkrone og asynkrone, nivådelte i større og mindre grupper, opprettelser av nettverk på tvers av skoler og barnehager, alt etter skoler og barnehagers behov og ønsker.
Gjennom DEKOMP har arbeidet med 15 kommuner, over 50 skoler og rundt 1500 lærere i Agder. REKOMP-arbeidet vårt har involvert 20 kommunale og private barnehager i region Østre Agder, kommunale og private barnehager i region Kristiansand sone by, og alle kommunale og private barnehager i region Lindesnes.
Her deler vi erfaringene våre med å bygge lærende nettverk, gjennomføre kurs og veilede skoler og barnehager i å utvikle kompetanse videre på egen arbeidsplass. Våre workshoper med tilhørende digitale ressurser har vært en kilde til kunnskap og en plattform for læring og veiledning. Vårt felles mål har vært å etablere en sterk lærings- og delingskultur på hver enkelt arbeidsplass.
\\
\\
{{ :agder.jpg?nolink&500 }}
===== Ressurser for gjennomføring =====
[[nkul24:bygg|{{:1bygg.png?nolink&100}}]] \\ **[[nkul24:bygg|Bygg]]** \\ // Et lærende nettverk bygges med riktige redskaper på et strukturert og forutsigbart fundament//
[[nkul24:lar|{{:2lar.png?nolink&100}}]] \\ **[[nkul24:lar|Lær]]** \\ //Læring skjer ved å ta utgangspunkt i hva vi vet, og bygge videre på det//
[[nkul24:del|{{:3del.png?nolink&100}}]] \\ **[[nkul24:del|Del]]** \\ // Ved å dele det vi har lært, skaper vi muligheter for en varig, endret praksis//
[[nkul24:voks|{{:4voks.png?nolink&100}}]] \\ **[[nkul24:voks|Voks]]** \\ // En varig endret praksis bygger på struktur, planlegging, veiledning og oppfølging//
===== Kontaktpersoner =====
{{:haakon-nkul24.jpg?nolink&250}} \\ \\ **Haakon Sundbø**
\\ Programansvarlig \\
\\
Tlf: 99299520 \\ \\
// Haakon Sundbø jobber innen IKT-utdanning. Med bakgrunn i kompetanseutvikling for barnehage og skole, er Haakon en drivkraft for profesjonell vekst. Han leder instituttets banebrytende arbeid innen REKOMP/DEKOMP, samt universitetets EVU-tilbud.//
{{:gry-nkul24.jpg?nolink&250}} \\ \\ **Gry Jacobsen**
\\ Programutvikler og lærer \\
\\
Tlf: 90695166 \\ \\
// Gry Jacobsen er norsk- og engelsklærer, skolebibliotekar, og ressurslærer IKT på Grimstad ungdomsskole. Har jobbet i DEKOMP siden 2019, og brenner for pedagogisk bruk av IKT i undervisningen.//
{{:maria-nkul24.jpg?nolink&250}} \\ \\ **Maria Taraldsen**
\\ Programutvikler og lærer \\
\\
Tlf: 99785318 \\ \\
// Maria Taraldsen, en erfaren realistlærer fra Sam Eyde VGS, med spesialpedagogisk ekspertise. Maria er ressurslærer og dedikert til IKT-integrasjon i undervisningen.//
~~NOTOC~~