{{:ki.png?nolink&300|}} ======Introduksjon til kunstig intelligens i skolen====== ===== Hvordan arbeide med denne ressursen ===== Dette er en ressurs-side om kunstig intelligens (KI) i skolen og inneholder tre videoer med informasjon og lenker til aktuelle verktøy for eventuell videre utforsking. Du får en kort innføring i kunstig intelligens, en gjennomgang av Microsofts chatbot Copilot, og en gjennomgang av Kristiansandskolens KI-ressurs ki.ikrs.no. Du kan gjennomgå stoffet når det passer deg, og prøve ut verktøyene litt om du ønsker. Vi forutsetter at om du ikke kjenner til KI, Copilot eller Kristiansandskolens KI-ressurs, så har du gjennomgått ressursene før første samling i starten av desember. Da har vi et utgangspunkt for en felles forståelse av kunstig intelligens, samt verktøyene vi skal jobbe med på samlingen. ===== Innhold ===== [[introduksjon_til_kunstig_intelligens_i_skolen#hva_er_kunstig_intelligens |{{:ki.png?nolink&100}}]] \\ **[[introduksjon_til_kunstig_intelligens_i_skolen#hva_er_kunstig_intelligens|Hva er kunstig intelligens?]]** \\ //Kort introduksjon til kunstig intelligens// [[introduksjon_til_kunstig_intelligens_i_skolen#Introduksjon_til_Microsoft_Copilot |{{:copilot.png?nolink&100}}]] \\ **[[introduksjon_til_kunstig_intelligens_i_skolen#Introduksjon_til_Microsoft_Copilot|Microsoft Copilot]]** \\ //Introduksjon til Microsofts chatbot Copilot// [[introduksjon_til_kunstig_intelligens_i_skolen#Introduksjon_til_KI_i_Kristiansandskolen_ki.ikrs.no |{{:ki.ikrs.no.png?nolink&100}}]] \\ **[[introduksjon_til_kunstig_intelligens_i_skolen#Introduksjon_til_KI_i_Kristiansandskolen_ki.ikrs.no|ki.ikrs.no]]** \\ //Introduksjon til nettsiden ki.ikrs.no// \\ ===== Hva er kunstig intelligens? ===== Her får du en kort introduksjon til kunstig intelligens og hvordan chatboter som ChatGPT og Copilot er bygget opp.
====Eksempler på ulike typer generativ KI:==== * Tekstgenerering: [[https://openai.com/chatgpt//|ChatGPT]], [[https://copilot.cloud.microsoft//|Copilot]], [[https://claude.ai//|Claude]], [[https://gemini.google.com/|Google Gemini]] * Bildegenerering: [[https://openai.com/index/dall-e-3//|Dall-E]](integrert i ChatGPT), [[https://www.midjourney.com/imagine//|Midjourney]], [[https://ideogram.ai//|Ideogram]] , [[https://creator.nightcafe.studio//|Nightcafé]] * Lydgenerering: [[https://suno.com/create/|Suno]], [[https://notebooklm.google///|NotebookLM]] Googles KI-drevne notatbokverktøy som kan jobbe med store tekstmengder på ulike måter. For eksempel kan NotebookLM brukes til å lage sammendrag av tekster som høres nøyaktig ut som en podcast med to programledere. ===== Introduksjon til Microsoft Copilot ===== Her får du en introduksjon til Copilot og noen tips til hvordan du kan prøve den ut.
====Trinnvis instruksjon: Slik finner og bruker du Copilot==== - Åpne en nettleser på datamaskinen, som Chrome, Safari, Edge, eller Firefox. - Skriv inn nettadressen til Copilot: [[https://copilot.cloud.microsoft//|Copilot]] i adressefeltet øverst på skjermen, eller søk etter "Copilot" i en søkemotor. - Hvis Copilot krever innlogging, velg "Logg på", og bruk din ansatt-epost med tilhørende passord. Følg videre beskjed på skjermen hvis du blir bedt om tofaktor-autentisering. Ellers kan du begynne å bruke Copilot direkte. - Finn tekstfeltet nederst, der du kan skrive spørsmål eller instruksjoner til Copilot. - Klikk på "Send", på pilen til høyre, eller trykk "Enter" for å sende spørsmålet. - Les svaret Copilot gir, og spør videre om nødvendig for å få et mer presist svar. ====Eksempler på noe du kan teste ut i Copilot==== * Gi forslag til aktiviteter jeg kan bruke for å lære 3. klasse om miljøvern. * Hvordan kan jeg forklare fotosyntese til elever i 4. klasse? * Lag et bilde av en elefant i jungelen som leter etter vann. Ta med en svart panter i et tre. * Vis meg ressurser om vikingtiden for elever i 5. klasse. * Hvordan kan jeg forklare brøk på en enkel måte til elever i 8. klasse? Lag to eksempler på oppgaver til tema brøk. * Lag et forslag til et undervisningsopplegg om introduksjon av musikksjangeren blues for en musikktime i 8.klasse. Ta med to ulike forslag til praktisk aktivitet. Et av forslagene skal være med bruk av gitar. Lag vurderingskriterier som kan passe til opplegget. ==== Introduksjon til nettsiden KI i Kristiansandskolen ==== Her får du en introduksjon til [[https://ki.ikrs.no///|ki.ikrs.no]] og noen tips til hvordan du kan prøve ut ressursen.
====Trinnvis instruksjon: Slik finner og bruker du ki.ikrs.no==== - Åpne en nettleser på datamaskinen, som Chrome, Safari, Edge, eller Firefox. - Skriv inn nettadressen til [[https://ki.ikrs.no///|ki.ikrs.no]] i adressefeltet øverst på skjermen. - Logg på med Feide-brukeren din. - Du er nå klar til å prøve ut en av chatbotene ====Prøv ut selv==== * Klikk for eksempel på chatboten som ligger øverst til venstre, dette er en fin chatbot å begynne med * Finn tekstfeltet nederst, der du kan skrive spørsmål eller instruksjoner til chatboten * Prøv for eksempel å be om forklaring på begreper i et fag du underviser i * Klikk på "send" når du har skrevet inn instruksjonen, eller trykk «Enter» for å sende spørsmålet. * Blir det fornuftige svar? Du kan be om forenkling, eksempler, og at chatboten viser hvordan begrepene kan brukes i en setning * Du kan også prøve chatboten øverst til høyre, prøv å skrive inn samme spørsmål og se hva du får til svar her. Denne chatboten er satt opp slik at den forklarer veldig enkelt, så her kan du sammenligne og avgjøre hvilket nivå som vil være mest nyttig for dine elever ===== Kontaktpersoner ===== {{:haakon-nkul24.jpg?nolink&250}} \\ \\ **Haakon Sundbø** \\ Programansvarlig \\ \\ Tlf: 99299520 \\ \\ // Haakon Sundbø jobber innen IKT-utdanning. Med bakgrunn i kompetanseutvikling for barnehage og skole, er Haakon en drivkraft for profesjonell vekst. Han leder instituttets arbeid innen REKOMP/DEKOMP, samt universitetets EVU-tilbud.// {{:gry-nkul24.jpg?nolink&250}} \\ \\ **Gry Jacobsen** \\ Programutvikler og lærer \\ \\ Tlf: 90695166 \\ \\ // Gry Jacobsen er norsk- og engelsklærer, skolebibliotekar, og ressurslærer IKT på Grimstad ungdomsskole, i delt stilling på UiA siden 2019. Ansvarlig for utvikling av kurs og innhold for deltakere i tilskuddsordningene DEKOMP og REKOMP i Agder innen profesjonsfaglig digital kompetanse.// {{:maria-nkul24.jpg?nolink&250}} \\ \\ **Maria Taraldsen** \\ Programutvikler og lærer \\ \\ Tlf: 99785318 \\ \\ // Maria Taraldsen, en erfaren realistlærer fra Sam Eyde VGS, med spesialpedagogisk ekspertise og ressurslærer IKT. Ansatt i delt stilling på UiA siden 2019. Ansvarlig for utvikling av kurs og innhold for deltakere i tilskuddsordningene DEKOMP og REKOMP i Agder innen profesjonsfaglig digital kompetanse.// ~~NOTOC~~