{{:case.png?nolink&300|}} ======Caser til utprøving====== ===Oppgaver du kan teste ut=== ==== Oppgave 1 ==== Lag en prøve med 3/5/7 multiple choice-oppgaver innen norsk grammatikk, en oppgave med 3/5 fyll inn setninger for å sette inn verb, substantiv og adjektiv (eller velg andre ordklasser), og to utfyllende tekstoppgaver hvor eleven blir bedt om å skrive to kortsvar om utviklingen i norsk språk (eller noe annet du velger). * Er svaret slik du forventet? Kunne du brukt dette inn mot elever? * Hvor korrekt er chatboten om teorien den ble spurt om? * Hvordan kan du forbedre instruksen? For eksempel å tilpasse opplegget til riktig aldersgruppe/trinn? Øke eller minske vanskelighetsgraden? * Hva skjer hvis du ber boten prøve igjen med forbedrede instrukser? * Prøv samme oppgave på en annen chatbot. Hvordan er svaret annerledes? Hvorfor? ==== Oppgave 2 ==== Du er en elev som trenger hjelp til å løse en matematikkoppgave innen multiplikasjon/divisjon/addisjon/subtraksjon. Lag en tilfeldig oppgave hvor svaret skal være uten desimaler. Spør meg om hjelp til å løse oppgaven. Stopp for hvert trinn og spør hva du skal gjøre. Rett meg hvis jeg sier noe galt, uten å gi meg svaret. * Er svaret slik du forventet? Kunne du brukt dette inn mot elever? * Hvor korrekt er chatboten om teorien den ble spurt om? * Hvordan kan du forbedre instruksen? For eksempel å tilpasse opplegget til riktig aldersgruppe/trinn? Øke eller minske vanskelighetsgraden? * Hva skjer hvis du ber boten prøve igjen med forbedrede instrukser? * Prøv samme oppgave på en annen chatbot. Hvordan er svaret annerledes? Hvorfor? ==== Oppgave 3 ==== Oppsummer/forenkle/sammenfatt i tre/fem hovedpunkter følgende tekst og lag 3/5 spørsmål til teksten/lag to/tre fyll inn-spørsmål. Finn de viktigste begrepene og forklar meg dem. **Her er teksten:** Syrer og sure løsninger: Rent kjemisk er en syre et stoff som gir fra seg hydrogenioner (H+) når det reagerer med andre stoffer. Mange stoffer har denne egenskapen, og derfor finnes det mange ulike syrer. Selv om alle syrer gir fra seg hydrogenioner, er det stor forskjell på hvor lett de reagerer. Noen syrer er etsende stoffer som kan skade hud og øyne alvorlig. Andre, som sitronsyre, brukes til å sette smak på surt godteri. Når en syre reagerer med vann, dannes det en sur løsning. Syren gir fra seg hydrogenioner til vannmolekyler, og det dannes H3O+-ioner: H-syre + H2O ➞ syre- + H3O+. H3O+-ionene oppfører seg også som syrer. De kan reagere med andre stoffer og gi fra seg hydrogenionet igjen. Når vi måler hvor sur en vannløsning er, måler vi egentlig hvor mye H3O+-ioner det er i vannet. * Er svaret slik du forventet? Kunne du brukt dette inn mot elever? * Hvor korrekt er chatboten om teorien den ble spurt om? * Hvordan kan du forbedre instruksen? For eksempel å tilpasse opplegget til riktig aldersgruppe/trinn? Øke eller minske vanskelighetsgraden? * Hva skjer hvis du ber boten prøve igjen med forbedrede instrukser? * Prøv samme oppgave på en annen chatbot. Hvordan er svaret annerledes? Hvorfor? ==== Oppgave 4 ==== Lag et undervisningsopplegg på 45 minutter som skal dekke læringsmålet å forklare hva et atom er bygget opp av og hvordan åtteregelen fungerer for et atom. Opplegget skal inneholde teori til 10 minutter forelesning, to elevaktiviteter med instruksjon, og en avslutningsaktivitet som oppsummerer læringsmålet. * Er svaret slik du forventet? Kunne du brukt dette inn mot elever? * Hvor korrekt er chatboten om teorien den ble spurt om? * Hvordan kan du forbedre instruksen? For eksempel å tilpasse opplegget til riktig aldersgruppe/trinn? Øke eller minske vanskelighetsgraden? * Hva skjer hvis du ber boten prøve igjen med forbedrede instrukser? * Prøv samme oppgave på en annen chatbot. Hvordan er svaret annerledes? Hvorfor? ==== Oppgave 5 ==== Ledetekst til KI: Du er en norsklærer med lang erfaring. Lag en liste over feil eleven gjør, og forklar dem, men ikke rett dem/rett teksten og forklar feilene/forbedre teksten og vis hva du har forbedret. Her er teksten: I sommeren Felix får en sommer jobb og sparer litt av pengen som faren ikke tar så han kan flytte etter sommeren. Felix flytter til et lite by som heter Grimstad, Grimstad er ganske forskjellig fra hvor han bodde før som var Oslo når han kom til Norge. Felix går på skole i Grimstad og jobber i kiwi imens så han kan betale får å leie hus. Livet til Felix blir sakte bedre og bedre, men på siste dag på videregående hvor alle elevene som er ferdig med skole i år og foreldrene deres er samlet han blir minnet om alle i gangene hvor han vår alene i skole møtene eller skole festene uten hans foreldrene. * Er svaret slik du forventet? Kunne du brukt dette inn mot elever? * Hvor korrekt er chatboten om teorien den ble spurt om? * Hvordan kan du forbedre instruksen? For eksempel å tilpasse opplegget til riktig aldersgruppe/trinn? Øke eller minske vanskelighetsgraden? * Hva skjer hvis du ber boten prøve igjen med forbedrede instrukser? * Prøv samme oppgave på en annen chatbot. Hvordan er svaret annerledes? Hvorfor? ==== Oppgave 6 ==== Velg et av dine fag og en problemstilling/et tekststykke/et kompetansemål og be chatboten lage et undervisningsopplegg. * Er svaret slik du forventet? Kunne du brukt dette inn mot elever? * Hvor korrekt er chatboten om teorien den ble spurt om? * Hvordan kan du forbedre instruksen? For eksempel å tilpasse opplegget til riktig aldersgruppe/trinn? Øke eller minske vanskelighetsgraden? * Hva skjer hvis du ber boten prøve igjen med forbedrede instrukser? * Prøv samme oppgave på en annen chatbot. Hvordan er svaret annerledes? Hvorfor? ==== Oppgave 7 ==== [[https://ki.ikrs.no/ai-tilbakemelding-pa-en-oppgave/|Prøv Tilbakemelding på en oppgave.]] Mulige kompetansemål (prøv ett eller flere): * bruke fagspråk og argumentere saklig i diskusjoner, samtaler, muntlige presentasjoner og skriftlige framstillinger om norskfaglige og tverrfaglige temaer * informere, fortelle, argumentere og reflektere i ulike muntlige og skriftlige sjangre og for ulike formål tilpasset mottaker og medium * skrive tekster med funksjonell tekstbinding og riktig tegnsetting og mestre rettskriving og ordbøying på hovedmål og sidemål Oppgave: Hva tenker du om hvordan identiteten vår blir formet? Drøft hvilken påvirkning andre kan ha på utvikling av noens identitet, og gi noen eksempler. Husk å begrunne underveis. Tekst: jeg mener at identiteten vår blir formet av alle rundt oss, og at identiteten vår i stor grad endrer seg i løpet av livet, det er noen visse ting som ikke endrer seg dette er for eksempel alder og etnisitet. På den andre siden kan jeg også tro på at identiteten vår er med født, og et eksempel på at identiteten vår er med født er når barn har sterke meninger, fordi små barn i barnehage alder har ikke vært i like mange forskjellige sosiale grupper som en voksen eller ungdom har. siden barn ikke har hatt like mange inntrykk må identiteten komme fra ett sted, og det er svært få foreldre som mener at barna sine ikke skal dele leker, så hvor kommer denne siden ved identiteten til barn fra? Oppdragelsen vår kan ha en stor påvirkning på identiteten vår ved at vi vokser opp og har samme holdninger til ting som foreldrene våre.   * Gir chatboten en nyttig tilbakemelding? * Hvordan er den nyttig/ikke nyttig? * Kan du bruke en av de andre chatbotene og be om andre forslag til forbedring, fortsettelse, struktur? ==== Oppgave 8 ==== Ledetekst til KI: Lag et øvingsark med 20 oppgaver innen divisjon. Svarene skal være 10 oppgaver med desimaler og 10 oppgaver uten desimaler. Dividend skal ha et maksimum av 3 sifre, divisor skal ha et maksimum av 2 sifre. * Er svaret slik du forventet? Kunne du brukt dette inn mot elever? * Hvor korrekt er chatboten om teorien den ble spurt om? * Hvordan kan du forbedre instruksen? For eksempel å tilpasse opplegget til riktig aldersgruppe/trinn? Øke eller minske vanskelighetsgraden? * Hva skjer hvis du ber boten prøve igjen med forbedrede instrukser? * Prøv samme oppgave på en annen chatbot. Hvordan er svaret annerledes? Hvorfor? ==== Oppgave 9 ==== Her kan du bruke [[https://ki.ikrs.no/ai-tekstverksted/|tekstverkstedet]] eller en annen [[https://ki.ikrs.no|chatbot]]. I [[https://ki.ikrs.no/ai-tekstverksted/|tekstverkstedet]] kan du prøve flere av de ferdige alternativene, bruker du en annen kan du lage instrukser selv: Rett denne teksten for meg/gi meg en liste over feilstavede ord men ikke rett dem, forbedre grammatikken/sett inn korrekt tegnsetting/ gi meg tre punkter som dekker de viktigste feilene jeg gjør/fortell meg hva jeg må øve på osv. Her er teksten: Filterbobla er en type algoritme som sin ene oppgave er å holde deg inne på lege som mulig eller å prøve å selge deg noe ved bruk av reklame. I min mening er filterbobla en av de tre farligste som skjer, men verden. Fillerbola sprer land og folket inni landet. Høyre og venstre lenene folk for forskjellige nyhetsartikler som forandrer åsen folk ser på lander. Filterbobla var en av grunnene på hvorfor det amerikanske stortinget ble stormet. Når selskap har så mye kontroll over verden, er det noe av der farligste mot vårt demokrati. Det sprer folk og gir folk forskjellige nyheter sompåvirker åsen de stemmer og åsen de påvirker seg. for et eksempel i sen august i år var det mange som ikke fikk med seg at Russland holdte på og lege dynamitt på denipra kraftverket i Ukraina som nå er okkupert av Russland. * Er svaret slik du forventet? * Hvor nyttig vil svaret være for eleven? * Hvordan kan du forbedre instruksen? For eksempel å tilpasse opplegget til riktig aldersgruppe/trinn? Øke eller minske vanskelighetsgraden? * Hva skjer hvis du ber boten prøve igjen med forbedrede instrukser? * Prøv samme oppgave på en annen chatbot. Hvordan er svaret annerledes? Hvorfor? ==== Oppgave 10 ==== Prøv ut [[https://ki.ikrs.no/ai-sokrates/|Sokrates]] som samtalepartner. * På hvilken måte kunne du ha brukt dette i undervisningen? * Kan elevene bruke chatboten? * I hvilket fag? * På hvilken måte? * Hvilke styrker/svakheter ser du ved å bruke denne chatboten? ==== Oppgave 11 ==== Velg en fagtekst og be om å få den tilpasset til elever fra en spesiell språkbakgrunn * Be om forenkling/sammendrag og be KI om å trekke ut noen viktige begreper og forklare dem? * Er du enige i at begrepene KI valgte ut, er viktige? * Er forklaringene riktige? * Du kan også be om oversettelse av deler av teksten ---- {{page>..kiskole:#velg_et_omrade}} \\ \\ icons from [[https://www.flaticon.com/packs/education-topics-1/2|flaticon/smashicons]] ~~NOTOC~~